Stavanger natur- og idrettsservice KF ble opprettet 1. januar 2006.
Foretakets formål er å være kommunens produsent av tjenester for drift og vedlikehold av idrettsanlegg, idrettshaller, turstier, badeplasser, lekeplasser, nærmiljøanlegg og skjøtsel av naturområder, kulturlandskap og parker. Veivedlikehold innebærer drift og vedlikehold av kommunens veinett og torgplasser med et spesielt fokus på sentrum.
Foretaket skal sikre Stavanger kommune tilgang på tjenester med høy kvalitet og lav risiko. En rendyrking av driftsmiljøet vil kunne legge et godt grunnlag for å møte fremtidige kompetanse- og markedsmessige utfordringer, herunder kommunens krav til tjenestekvalitet og effektivitet.
Foretaket skal fritt kunne konkurrere om oppdrag i markedet innen foretakets formål, dersom dette ikke får negative konsekvenser for foretakets primærtjenester overfor kommunen.
Tjenesteproduksjonen skal ha en klar miljøprofil og være kostnadseffektiv, nyskapende, fleksibel og tilpasningsdyktig.
Park, vei og anlegg er delt inn i seks hovedavdelinger. Park har ansvar for grønt miljø rundt offentlige og private uteområder, parker, beplantning av kommunale bed, badestrender og friområder. Avdelingen er organisert i to grupper der den største har ansvar for parkområder i kommunen og den andre er etablert med spesielt ansvar for Hinna bydel. Vei har ansvar for drift og vedlikehold av trafikkarealer dvs. veivedlikehold sommer og vinter, renhold i sentrum, trafikksikkerhet, god fremkommelighet, miljø og service. Barns uterom leverer tjenester innen etablering, rehabilitering og vedlikehold av lekeplasser og barnehager. Anlegg har ansvar for opparbeidelse av grøntanlegg, lekeplasser, turstier og opparbeidelse og rehabilitering av infrastruktur. Prosjektgruppen ivaretar spesialområder som fri sikt og friområder. Verkstedet er også underlagt denne avdelingen og har blant annet teknisk vedlikehold og reparasjoner av maskiner og utstyr.
Bad og idrett har ansvar for drift, vedlikehold og tilsyn av kommunens svømmehaller, idrettshaller og kombinert bygg. Ansatte i avdelingen foretar forefallende vedlikehold, følger opp brukere av anleggene og besørger generelt orden og drift. En viktig oppgave for ansatte i Bad og idrett er sikkerhet og trygghet i og utenfor anleggene og det stilles høye krav til personalet med hensyn til livredning, årvåkenhet og nødvendig kompetanse. I tillegg har Bad og idrett avdelingen Uteidrett som har ansvar for uteområder rundt idrettsanleggene.
Ekstern gruppe er nyetablert avdeling direkte underlagt økonomileder. Avdelingen har ansvar for alle private oppdrag og andre offentlige oppdragsgivere enn Stavanger kommune. Hensikten med å etablere dette ansvarsområdet som en egen gruppe er å få større fokus på gjennomføringen, samt unngå kryss-subsidiering.
Foretakets visjon er:
Formål: Tjenesteproduksjonen skal ha en klar miljøprofil og være kostnadseffektiv, nyskapende, fleksibel og tilpasningsdyktig
Visjon: Bidra til å gi Stavanger kommunes befolkning gode livsopplevelser
Stavanger bystyre er foretakets øverste myndighet (eierorgan). Bystyret er således direkte overordnet styret i et kommunalt foretak og utgjør foretakets generalforsamling. Bystyret fastsetter rammene for styrets myndighet og foretakenes virksomhet gjennom vedtektene.
Bystyret oppnevner 4 medlemmer med varamedlemmer, samt styrets leder og nestleder. Valgperioden er 4 år og følger kommunevalgperioden. Styremøtene holdes for åpne dører. 1 medlem med varamedlem velges blant de fast ansatte.
Stavanger kommune ivaretar en rekke roller overfor de kommunale foretakene. Kommunen er bl.a. bestiller, myndighetsutøver og eier av foretakene. Det er således hensiktsmessig å rendyrke og ansvarlig gjøre eierrollen overfor foretakene. Stavanger kommune har derfor utarbeidet eierstrategi for Stavanger natur- og idrettsservice KF jfr vedtak i bystyret den
20. september 2010 i sak 86/10 – ”Forslag til eierstrategier for kommunale foretak (KF)”. Dette arbeides det tett med mellom administrasjonen i Stavanger natur- og idrettsservice KF og ledelsen i hhv avdeling Park og vei og Idrettsavdelingen i Stavanger kommune. Andre områder i kommunen, kan der det er mulig og formålstjenlig, benytte leveranser fra Stavanger natur- og idrettsservice KF. Plan og anlegg og Stavanger eiendom er gode eksempler på det.
Daglig leder har vært ansatt siden november 2012. Det er i løpet av året foretatt store driftsmessige endringer i administrasjonen, men ledelsen preges fortsatt av stor faglig kompetanse, stabilitet og god ansiennitet innen alle ansvarsområder. Som et ledd i budsjettkuttene i Stavanger kommune ble inntektene til foretaket redusert betydelig for 2015 som i 2014. Av den grunn ble ytterligere en 100 % stilling redusert i ledelsen og oppgavene fordelt på øvrige i administrasjonen. Personalleder gikk av med pensjon i april 2015 og ny personalleder ble ansatt med oppstart august 2015.
Det er i 2015 gjennomført optimalisering og effektivisering i hele foretaket. Park ytre og Park sentrum er slått sammen til en avdeling (Park) og Vei og Renhold er slått sammen til en avdeling (Vei og renhold) som et ytterligere tiltak. Videre er det også iverksatt tiltak i organisasjonen der flere ansatte i øvrig organisasjon har fått mer ansvar og arbeidsoppgaver.
I avdeling Bad og idrett har foretaket innført samdrift som driftsmodell for å kunne redusere kostnader med å unngå flere ledere. Arbeidsledere for hhv Hundvåg hall/bad og Kvernevik hall/bad må i fremtiden lede begge haller til tross for geografisk avstand mellom hallen og bad.
Alle reduserte stillinger er gjennomført ved naturlig avgang og i samråd med tillitsvalgte i foretaket og hovedtillitsvalgte. I etterkant av dette arbeidet mener ledelsen å ha lykkes godt i alle nivå takket være ansvarlige og resultatorienterte ansatte. Tillitsvalgte og verneombud har også spilt en sentral rolle i dette arbeidet.
Våre oppdragsgivere er primært Stavanger kommune ved Idrettsavdelingen og Park og vei. Foretaket opplever samarbeidet som godt og vi har i 2015 funnet frem til innovative og gode løsninger for gjennomføring av våre tjenester. Oppdragsgivers ansvar er i første omgang planlegging og kontroll av arbeidet og foretaket har ansvar for utførelsen. Vi har i 2015 samarbeidet godt på alle nivå til tross for vesentlig reduksjon i driftsbudsjettene. Arbeidet er ytterligere styrket gjennom kontraktsmøter og driftsmøter med våre oppdragsgivere som har en forventning til leveransene gjennom rammeavtaler og ekstrabestillinger. Dette viktige arbeidet fortsetter i 2016.
Konkurranseutsetting av Tasta bydel ble besluttet oppstart 01. november 2014, men konkurransen ble på grunn av liten interesse fra det private avlyst og det ikke ville bli en reell benchmarkingsmulighet. Saken ble prøvd på ny i 2015 med bedre rammevilkår for
entreprenørene og større risiko for oppdragsgiver. NIS ble fortsatt utelatt fra konkurransen. Entreprenør ble valgt og har oppstart 04. januar 2016. Grunnet dette politiske vedtaket etablerte foretaket egen avdeling for grøntvedlikehold av Hinna bydel for å oppnå reell sammenligning med entreprenør på Tasta. Arbeidet som ble lagt ned i denne forbindelse og påfølgende inntektstap har foretaket dekket med egne midler.
På grunn av pålagte kutt i våre driftsbudsjetter og konkurranseutsetting av foretakets tjenester og oppgaver svekkes foretakets evne til å dekke den årlige faste kostnaden. Denne utfordringen må foretaket håndterte videre i 2016.
I forbindelse med kutt i driftsbudsjettene har det vært viktig å tilpasse kostnadssiden til reduserte inntekter. Dette har generelt gitt enda større fokus på kostnader og da med spesielt fokus på økende pensjonskostnader. Foretaket har siden 2010 båret betydelige pensjonskostnader som tilhører andre avdelinger i Stavanger kommune og dermed gitt et skjevt bilde av resultatpotensialet i foretaket. Økonomileder og andre i foretaket og kommunens økonomiavdeling har brukt 2015 til å kartlegge omfanget av dette. Det vil tidlig i 2016 bli opprettet en sak for å kunne rette opp denne skjevheten. Det har også vært gjennomført gode prosesser for å ivareta nyetablerte avdelinger med riktig fordeling av kontoer og avdelingsregnskap.
Det kom i 2014 forespørsel fra politiske utvalg om det er mulig å sette ut drift av svømmehaller til lokale svømmeklubber samt overføre driftsansvar av idrettshaller til lag og organisasjoner. Dette har ført til spekulasjoner om foretaket vil miste store deler av sin oppdragsportefølje, noe som slik vi ser det vil være lite gunstig både for foretaket, brukere og kommunen for øvrig med tanke på eiendommene og HMS ansvaret. Denne saken ble ytterligere fulgt opp i 2015 der også Delta og Fagforbundet hadde kritiske spørsmål til prosessen. Det er uvisst om saken fortsetter i 2016 og er nå tilbake til politisk vurdering.
Vårt vaktpersonell lykkes godt med arbeidet i 2015. Beredskapsarbeidet er i samråd med Stavanger kommune beredt for å håndtere krisesituasjoner som for eksempel flom, storm, storbrann etc. Flere hendelser i 2015 viste at vi nå er bedre rustet til å håndtere denne type kriser og at vi nå spiller en sentral rolle sammen med beredskapsavdelingen i Stavanger kommune, nødetatene og andre aktører. Litt mindre synlig, men dog like viktig, er vårt forebyggende beredskapsarbeid som inngår i den daglig drift. Kort kan nevnes vintervedlikehold, livreddere i svømmehaller og annet driftsarbeid i haller og uteområder som utføres for å ivareta innbyggere i Stavanger. Det er i 2015 ikke registrert alvorlige ulykker innenfor våre ansvarsområder.
Det bør også fremheves de resultater som er oppnådd innen HMS arbeidet. Sykefraværet endte på 6,3% og er tett på våre måltall som for 2015 er 6,0%. I tillegg har foretaket økt fokus på registreringer av avvik og dette arbeidet fremstår nå mer representativt for driften enn tidligere. Det gode arbeidet med å registrere og følge opp avvik fortsetter i 2016.
Den vedtatte arbeidsgiverstrategien til Stavanger kommune, med «Etisk standard for ansatte» ligger også til grunn for foretakets arbeid. Dette innebærer at vi skal ha en høy etisk standard. Åpenhet og redelighet skal prege vår virksomhet og være grunnlaget for tillit mellom kollegaer og forholdet til våre brukere som er Stavangers innbyggere.
Høy etisk standard krever en kontinuerlig prosess der åpen kommunikasjon og refleksjon rundt etiske problemstillinger og dilemmaer blir ivaretatt. Slike prosesser er viktige for å styrke og utvikle den etiske standarden som skal kjennetegne foretaket som er en del av Stavanger kommune.
Styret består av 2 kvinner og 3 menn, styreleder er mann ved utgangen av 2015. Ansattes representant var mann i 2015.
Daglig leder av foretaket er mann. Det er 2 kvinner i ledergruppen hvorav en av dem er i fødselspermisjon til august. Blant foretakets arbeidsledere er det 1 kvinne og 17 menn.
Foretaket har en kjønnsfordeling blant ansatte med ca. 21 % kvinner og 79 % menn.
En kvinne og to menn er verneombud, herav mannlig hovedverneombud. Hovedtillitsvalgt er mann.
Det er ikke funnet nødvendig å iverksette spesielle tiltak for å ivareta likestilling da det er godt forankret i foretaket at menn og kvinner har like rettigheter og samme muligheter. Ved rekruttering vil kvalifikasjonene og personlig egnethet være gjeldende og det er like sjanser for å få arbeid uavhengig av kjønn. Ved lik kvalifikasjon og personlig egnethet kan foretaket beslutte å la kjønn bli vektlagt dersom det er store skjevfordelinger av kjønnssammensetninger hos laget/ avdelingen som har behov for arbeidskraft. Det er også en bevissthet rundt at kjønn ikke skal påvirke hvilket lønnsnivå man skal ha. Her er det kun kvalifikasjoner og ansiennitet som er rådende elementer denne vurderingen.
Alle personalprosesser i forbindelse med arbeidstakers rettigheter og plikter er i tråd med arbeidsmiljøloven og arbeidstakere blir behandlet på lik linje uavhengig av kjønn.
Foretaket skal utøve respekt for ulikhet, slik at mangfold og inkludering viser igjen. Vi skal forholde oss på en måte som ikke krenker menneskeverdet eller menneskerettigheter
Foretaket etterlever IA avtalen og er opptatt av sitt samfunnsansvar når det gjelder ivaretakelse av mennesker som lett kan falle utenfor arbeidslivet. Vi har også i 2015 hatt som målsetting å tilby arbeidstrening til rundt 10 personer i samarbeid med NAV og andre instanser. Nytt av året er at det er etablert et samarbeid med IRIS da foretaket er valgt til å delta i et forskningsprosjekt hvor hensikten er å finne velfungerende metoder for å ivareta og integrere ansatte med særskilte behov. Da med hovedfokus på unge voksne, eldre arbeidstakere og ansatte med innvandrerbakgrunn.
Hovedmålet med det sosiale entreprenørskapet er å integrere målgruppene til å bli selvstendige arbeidstakere som er kvalifisert til å utføre arbeid i foretaket på lik linje med øvrige ansatte.
Foretaket har eget Arbeidsmiljøutvalg (AMU), som er sammensatt av tre representanter fra arbeidsgiver og tre representanter fra arbeidstakerne. Arbeidsgiveren har hatt ledervervet i 2015. Fra kommunens HMS-avdeling møter faglig rådgiver som observatør. Det var 5 AMU-møter i 2015.
Det er registrert totalt 64 synergiavvik i 2015 for Stavanger natur- og idrettsservice KF. Til sammenligning ble det registrert totalt 84 avviksmeldinger for hele 2014, men likevel er rapporteringen høy i forhold til 2013 hvor vi kun hadde registrert 23 avvik. Vi opplever at utnyttelsen av å bruke Synergi har forbedringspotensialer og at rapporteringsfrekvensen dermed er synkende. Synergi er et av temaene på årets ledersamling for å øke fokus på dette og økt tilgjengeliggjøring av systemet. Bedre tilgang til systemet forventes å gi en positiv effekt. Det vil også bli en tettere overordnet oppfølging av innmeldte saker.
Vi mener vi også har forbedringspotensial i bruken av systemet som kan føre til at vi får en enda bedre læring for den enkelte samt erfaringsoverføring til øvrige ansatte og bedre synliggjøring av kostnader ifm avvik.
Hver enkelt sak blir meldt inn fulgt opp av driftsleder, personalleder eller daglig leder og rapportert til verneombud.
Foretaket hadde i 2015 et sykefravær på 6,3 % totalt. Av dette er 1,1 % egenmeldt, noe som er stabilt fra tidligere år. Målsetningen var <6%. Dette har vi overveiende grunn til å tro at vi når i 2016.
Periode | 1.kv | 2.kv | 3.kv | 4.kv | Hittil i år |
---|---|---|---|---|---|
Sykefravær % | 6,5 | 7 | 6 | 6 | 6,3 |
For å ha et mer positivt fokus har nærværsprosenten/ tilstedeværelsen hele 93,7 % for 2015.
Nedenfor er en oppstilling av sykefravær de siste 5 år. Sykefraværet holder seg stabilt lavt. Foretaket har oversikt over de bakenforliggende årsaker som sykefraværet representerer og det skyldes i stor grad helseutfordringer det ikke er mulig å tilrettelegge ytterligere for.
Flere ansatte i denne kategorien er i en utredningsfase som i flere tilfeller ser ut til å lede mot uføretrygd, avslutning av arbeidsforhold eller friskmelding som vil påvirke statistikken. Den viktigste rollen til foretaket i den forbindelse er hovedsakelig å sikre at den ansattes rettigheter blir ivaretatt på en god måte. NIS som arbeidsgiver skal oppleves som et trygt og godt støtteapparat og styrer prosesser ifm sykefravær på en forutsigbar og trygg måte som innebærer at den ansatte kan føle seg trygg på at foretaket har til hensikt å være en støttespiller for den ansatte.
Det bør også bemerkes at langtidssykefravær hovedsakelig er på bakgrunn av sykdomsbilde som ikke er arbeidsrelatert. Stavanger natur- og idrettsservice KF sysselsetter også rundt 10 personer årlig som i utgangspunktet har helsemessige utfordringer og tatt dette i betraktning er nærværsprosenten til ansatte i NIS god.
Flere former for tilrettelegging er tatt i bruk for å unngå eller redusere sykefravær. Det kan være tilrettelegging av arbeidstid, arbeidsoppgaver eller arbeidssted. I noen tilfeller er det blitt kjøpt inn tekniske hjelpemidler for å unngå eller redusere sykefravær. Hensikten med tilretteleggingen som blir gjort er økt tilstedeværelse/ nærvær i stillingen. I enkelte tilfeller anses det ikke som hensiktsmessig med ytterligere tilrettelegging og her har vi god dialog med den ansatte for å komme frem til gode løsninger som ivaretar både den ansattes og foretakets interesser.
Foretaket fikk arbeidsmiljøprisen 2015 som også er et resultat av personalpolitikken i Stavanger natur- og idrettsservice KF.
I foretakets formål står det blant annet beskrevet at NIS skal ha en klar miljøprofil og være nyskapende. I godt samarbeid med bestiller har NIS i 2015 implementert alternative produksjonsmetoder for bekjempelse av ugress i Stavanger kommune. Dette er i tråd med forbud mot kjemiske sprøytemidler innført av Park og vei, gjeldende fra og med 01. januar 2015. Stavanger kommune er så langt vi vet den første kommunen i Norge til å gjennomføre og etterleve et slikt vedtak.
Foretaket tok også initiativ til å bygge eget lager for veisalt på Åsen som forbedrer tilgangen på salt da alternativet er Skurve, sør for Ålgård. Med vårt initiativ fremstår også denne tjenesten mer bærekraftig.
Det er viktig for både Stavanger kommune og Stavanger natur- og idrettsservice KF å stå frem som et godt forbilde innenfor miljøvennlig drift av grøntarealer, og vi er stolte av å kunne kutte all bruk av sprøytemidler samt bidra til bedre og mer bærekraftige løsninger for å opprettholde våre ansvarsområder.
Foretakets hovedformål er å være en utførerenhet for Stavanger kommune. Oppdrag som utføres for andre kommuner eller private aktører skal følgelig ikke ha en negativ effekt på tjenesteleveransene overfor Stavanger kommune.
Foretakets hovedinntektskilder er driftsavtalene med Park og vei, Idrettsavdelingen og Stavanger eiendom. Det er således bestillerenhetenes budsjett som er styrende for overføringen fra bestiller til foretaket.
Den faste kontrakten med park og vei, idrettsavdelingen og Stavanger eiendom har gitt inntekter på 88,6 mill.kr. (62,2 %) eksklusive refusjon for materialkjøp. Rammen for materialkjøp er fakturert med ca 12,2 (8,6 %) mill. I tillegg har Park og vei, Idrettsavdelingen, Stavanger eiendom andre kommunale enheter eller selskap eid av Stavanger kommune bestilt tjenester for kr 19,9 mill. (14 %) utover den faste kontrakten. Disse tjenestene er tildelt foretaket direkte eller via anbudskonkurranser.
Det er i løpet av 2014 mottatt diverse inntekter og refusjoner knyttet til blant annet mva -kompensasjon, sykelønn, NAV refusjoner osv på 12,4 mill. kr (8,7 %).
I tillegg har foretaket utført tjenester for private og offentlige kunder utover Stavanger kommune for til sammen ca. kr 9 mill. (6,4 %).
Finansinntekter utgjør ca kr 0,2 mill. (0,1%).
Under ligger tabell som viser omsetning sett opp mot 2014:
Inntekt fra: | Omsetning 2015 | Prosent: | Omsetning 2014 |
---|---|---|---|
Stavanger kommune fast: | 88,6 | 62 | 92 |
Stavanger kommune ramme: | 12,2 | 9 | 12 |
Stavanger kommune variabelt: | 19,9 | 14 | 21 |
Refusjoner: | 12,4 | 8,7 | 11,8 |
Privat omsetning: | 9,1 | 6,4 | 9,5 |
Renteinntekter: | 0,2 | 0 | 0,2 |
Totalt: | 142,4 | 100 | 146 |
Det har gjennom 2015 vært en kraftig reduksjon i bestillinger fra Stavanger kommune, både i den faste kontrakten og ekstrabestillinger på til sammen ca. 4,9 mill kr. Dette kommer i tillegg til lønnsøkning som i realiteten skulle økt bestillingene fra Stavanger kommune med ca kr 2,5 mill.
Grunnet reduksjoner i bestillingene har det vært gjort et stort arbeid for å redusere kostnader tilsvarende.
Med tanke på vårt hovedformål om å sikre Stavanger kommune så gode og rimelige tjenester som mulig er det viktig å sørge for at tjenester utført for ande kunder ikke går ut over leveransen til Stavanger kommune. Dette ivaretas ved at egne ansatte fortrinnsvis jobber med eksterne kontrakter. Samtidig sørger eksterne kontrakter for at foretaket får benchmarket sine priser og tjenester, og at utnyttelsen av maskiner og utstyr økes, noe som igjen kommer Stavanger kommune til gode med rimeligere priser.
Foretaket har fortsatt arbeidet med å bedre forholdet til bestiller gjennom god dialog og åpenhet i samarbeidet. Det er et meget god kommunikasjon og konstruktivt samarbeid med våre hovedbestillere i Stavanger kommune.
Stavanger natur- og idrettsservice KF har i tillegg til vårt driftsansvar en sentral posisjon i Stavanger kommune både med hensyn til miljø, innovasjon og beredskap. Legger vi til evnen til å rekruttere og implementere ansatte i organisasjonen så fremstår foretaket sterkt og synlig i Stavanger kommune.
Dagens organisasjon gjenspeiler formålet med foretaket. Stavanger kommune, ved bystyret som eier, kan se frem mot enda flere år der ansvarsområdene våre blir ivaretatt til det beste for innbyggerne i Stavanger kommune.
Med de interne tiltak som er iverksatt er foretaket mer robust for fremtidig vekst og ytterligere sysselsetting. Fokus på arbeidsoppgaver og ansvarsområder for den enkelte ansatte, bidrar til å styrke den ansattes rolle i foretaket og våre ledere blir trent til å arbeide innenfor de rammebetingelser foretaket har å forholde seg til. Det er sannsynlig at NIS kan ansette 5-10 nye medarbeidere hvert år de neste 5 årene. Fremtidig rekruttering i årene fremover vil naturligvis også være avhengig av samfunnskonjunkturene og eiers vilje til å satse på foretaket. NIS stiller fortsatt sterkt i konkurransen om arbeidskraft og arbeidsvilkår. Sykefraværet er på nivå med de beste i bransjen og ved behov for nyansettelser er pågangen stor fra søkere fra både eksternt og internt. Sunn arbeidskultur og gode rekrutteringsmuligheter gir godt grunnlag for å lykkes i alle markeder. Det er mulig at foretaket får økt andelen private oppdrag fra 10% til 20% og det vil i tilfelle bekrefte at parallellsatsingen på eksterne kunder er riktig og fremtidsrettet.
På kort sikt ser vi at 2016 vil bli et år med økonomiske utfordringer, grunnet økte pensjonsforpliktelser og reduserte inntekter på grunn av nevnte kutt i 2014 og 2015. Dette er noe administrasjonen har fokus på.
Foretaket ser generelt positivt på fremtiden, og evner stadig å bli en enda bedre samarbeidspartner for Stavanger kommune både med hensyn til kvalitet, økonomi, beredskap og innovasjon.
Styret har behandlet 58 saker. Styrehonorar har utgjort:
Styreleder (nåværende) | 45 480 |
---|---|
Ansattes representant | 23 606 |
Andre styremedlemmer pr medlem | 35 376 |
Det er i år 2015 utbetalt kr. 897 718,- til daglig leder Kurt Idland.
Arbeidsgivers utgift til andel pensjonspremie utgjør kr 86 794,-.
Særregnskapet for Stavanger natur- og idrettservice KF viser et netto driftsresultat på kr -219 365,- og et regnskapsmessig merforbruk på kr 0,- etter at avsetning til disposisjonsfond er strøket med 219 365.
Forskriftene innebærer dermed at foretakets disposisjonsfond reduseres med kr 219 365 for å dekke inn regnskapsmessig merforbruk.
Det var i 2015 budsjettert med et driftsresultat på kr. 0,-
Det er et negativt avvik mellom budsjett og netto driftsresultat på kr 219 365,- når en sammenligner budsjettert nullresultat med regnskapsmessig merforbruk før overføring til investeringsregnskap.
Resultatet skyldes følgende forhold:
Grunnet meget god innsats og samarbeid har foretaket nesten klart å holde nullbudsjettet til tross for store utfordringer med pensjonskostnader og kutt i 2015
Det ble ikke foretatt låneopptak i 2015.
Tabellen under viser utvalgte nøkkeltall for 2015 og utvikling siden 2010:
Regnskapsår | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|
Resultatregnskap: | ||||||
Driftsinntekter: | 142 193 | 146 452 | 143 276 | 144 716 | 143 678 | 153 089 |
Brutto driftsresultat: | 3 294 | -1 699 | −620 | 264 | -5 783 | -7 957 |
Netto driftsresultat: | −219 | 4 481 | 1 909 | 3 273 | -2 508 | -4 273 |
Regnskapsmessig mer/midreforbruk | 0 | 3 163 | 1 308 | 108 | -2 929 | - |
Balanse: | 28 563 | 29 688 | 31 608 | 37 097 | 25 120 | 29 112 |
Anleggsmidler: | 176 048 | 172 872 | 152 704 | 145 383 | 126 749 | 127 664 |
Sum eiendeler | 204 611 | 202 560 | 184 384 | 182 480 | 151 870 | 156 776 |
Kortsiktig gjeld: | 20 133 | 19 524 | 20 240 | 23 897 | 20 019 | 20 736 |
Langsiktig gjeld: | 192 025 | 183 958 | 163 205 | 156 469 | 143 551 | 131 525 |
Egenkapital: | -7 547 | −922 | 938 | 2 114 | -11 699 | 4 515 |
Sum egenkapital og gjeld | 204 611 | 202 560 | 184 384 | 182 480 | 151 871 | 156 776 |
Tabellen viser at foretaket har en negativ egenkapital på kr 7 547 000,- Årsaken til den negative egenkapitalen er meget høye pensjonsforpliktelser. Det er bekymringsverdig for foretaket å ha negativ egenkapital, og foretaket bør sammen med eier se på muligheter for å løse denne problemstillingen. Som vi ser av tabellen øker den langsiktige gjelden kraftig år for år, og kun et resultat av økte pensjonsforpliktelser. Øvrig langsiktig gjeld er redusert med kr 1 750 000,- i løpet av 2015.
Styret vurderer foretakets prosesser i 2015 som grundige, fremtidsrettet og ikke minst nødvendige i en tid med reduserte rammebetingelser og utfordringer. Foretaket har plikt på lik linje med andre aktører i Stavanger kommune å tilpasse organisasjonen til de konjunkturendringer som oppstår både i nedgang og i oppgang. Styret har god dialog med ledelsen og sett at foretaket har etablert en robust og bærekraftig organisasjon som også bidrar til samfunnet for øvrig med innovative løsninger innenfor sine ansvarsområder. Stavanger kommune er tjent med å opprettholde det gode samarbeidet med Stavanger natur- og idrettsservice KF for videre utvikling.
Styret nytter anledning til å takke alle ansatte for innsatsen i 2015.
Resultatregnskap 2015 | Noter | R-2015 | B-2015 | R-2014 |
---|---|---|---|---|
Driftsinntekter: | ||||
Andre salgs- og leieinnteketer | 8 022 845 | 6 700 000 | 9 019 822 | |
Overføringer med krav til motytelse | 2 | 133 942 664 | 120 209 035 | 137 218 992 |
Overføringer uten krav til motytelse | 3 | 227 958 | 0 | 213 512 |
Sum driftsinntekter | 142 193 467 | 126 909 035 | 146 452 326 | |
Driftsutgifter: | ||||
Lønnsutgifter | 1,4 | 65 486 015 | 61 235 724 | 67 472 459 |
Sosiale utgifter | 1,4 | 21 776 828 | 22 894 900 | 20 600 535 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjen.prod. | 5 | 40 071 370 | 37 944 411 | 38 837 749 |
Kjøp av tjenester som erstatter foretakets tj. produksjon | 6 | 3 979 110 | 2 755 000 | 3 589 363 |
Overføringer | 7 | 9 304 473 | 99 000 | 9 672 189 |
Avskrivninger | 8 | 4 870 221 | 4 500 000 | 4 580 764 |
Sum utgifter | 145 488 017 | 129 429 035 | 144 753 059 | |
Brutto driftsresultat: | -3 294 550 | -2 520 000 | 1 699 267 | |
Finansposter: | ||||
Renteinntekter og utbytte | 11 | 206 543 | 300 000 | 281 767 |
Sum eksterne finansinntekter | 206 543 | 300 000 | 281 767 | |
Renteutgifter og låneomkostninger | 12 | 251 580 | 320 000 | 329 872 |
Avdrag på lån | 12 | 1 750 000 | 1 400 000 | 1 750 000 |
Sum eksterne finansutgifter | 2 001 580 | 1 720 000 | 2 079 872 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner: | -1 795 037 | -1 420 000 | -1 798 105 | |
Motpost avskrivninger | 8 | 4 870 221 | 4 500 000 | 4 580 764 |
Netto driftsresultat: | -219 365 | 560 000 | 4 481 925 | |
Interne finasieringstransaksjoner: | ||||
Bruk av tidligere års regnskapsmessig mindreforbruk | 4 481 925 | 1 308 847 | ||
Bruk av disposisjonsfond | 0 | |||
Sum bruk avsetninger | 4 481 925 | - | 1 308 847 | |
Overført til investeringsregnskapet | 560 000 | |||
Dekning av tidligere års merforbruk | 0 | |||
Avsatt til disposisjonsfond | 4 262 560 | 0 | 1 308 847 | |
Sum avsetninger | 4 262 560 | 560 000 | 1 308 847 | |
Regnskapsmessig merforbruk/mindreforbruk | 0 | - | 4 481 925 |
Investeringsregnskapet 2015 | R-2015 | B-2015 | R-2014 | |
---|---|---|---|---|
Investeringer: | ||||
Kjøp av driftsmidler | 8 | 1 800 812 | 2 800 000 | 6 345 833 |
Kjøp av aksjer og andeler | 345 096 | - | 334 030 | |
Avsetninger | 1 318 437 | 1 318 437 | ||
Årets finansieringsbehov | 3 464 344 | 4 118 437 | 6 679 863 | |
Finansiert slik: | ||||
Bruk av lånemidler | - | 1 300 000 | 1 647 239 | |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 345 000 | 29 620 | ||
Sum ekstern finansiering | 345 000 | 1 300 000 | 1 676 859 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 24 | 286 597 | 500 000 | 892 227 |
Overført fra driftsdelen | 560 000 | |||
Bruk av disposisjonsfond | 2 832 747 | 1 318 437 | 2 792 340 | |
- | ||||
Sum finansiering: | 3 464 344 | 3 678 437 | 5 361 426 | |
Udekket/udisponert | - | 440 000,00 | kr 1 318 437,00 |
Komp. for mva avgift kr. 286 597- er ikke 25% av kjøpte driftsmidler: kr. 1 800 811,5, men ca 16%. Dette skyldes at det ikke er 25% mva på alt som blir kjøpr, eks. bruktbiler.
Balanse | 31.12.2015 | 31.12.2014 | |
---|---|---|---|
Eiendeler | |||
Anleggsmidler | |||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 8 | 21 744 738 | 25 289 713 |
Fordring Stavanger kommune | 14 000 000 | 14 000 000 | |
Egenkapitalinnskudd KLP | 9 | 2 407 341 | 2 062 245 |
Pensjonsmidler | 10 | 137 896 712 | 131 520 427 |
Årsoppgjør 2015 | 176 048 791 | 172 872 385 | |
Omløpsmidler | |||
Kundefordringer | 13 | 10 531 016 | 10 387 091 |
Andre kortsiktige fordringer | 14 | 5 169 411 | 3 718 902 |
Premieavvik | 10 | 7 455 039 | 10 456 122 |
Kasse,bankinnskudd, bankkonto skattetrekk | 15 | 5 407 813 | 5 126 039 |
Sum omløpsmidler | 28 563 279 | 29 688 154 | |
Sum eiendeler | 204 612 071 | 202 560 539 | |
Egenkapital og gjeld | |||
Egenkapital | |||
Disposisjonsfond | 19 | 6 084 814 | 5 000 001 |
Ubundne investeringsfond | 345 000 | - | |
Regnskapsmessig mindreforbruk (Drift) | 20 | - | 4 481 925 |
Regnskapsmessig merforbruk Drift.) | 20 | - | - |
Kapitalkonto | 21 | -13 976 894 | -9 086 382 |
Udekket inv. regnskapet | -1 318 437 | ||
Sum egenkapital | -7 547 080 | -922 893 | |
Langsiktig gjeld | |||
Pensjonsforpliktelser | 10 | 174 863 384 | 165 471 645 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelser | 10 | 5 212 301 | 4 787 122 |
Langsiktig gjeld | 18 | 11 950 000 | 13 700 000 |
Sum langsiktig gjeld | 192 025 685 | 183 958 767 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 16 | 5 503 412 | 5 029 020 |
Annen kortsiktig gjeld | 17 | 14 630 046 | 14 495 674 |
Sum kortsiktig gjeld | 20 133 467 | 19 524 695 | |
Sum egenkapital og gjeld | 204 612 071 | 202 560 570 | |
Memoria konti | |||
Herav: | |||
Ubrukte lånemidler | - | - | |
Motkonto til memoriakonti | - | - | |
0 | 0 |
Regnskapet er satt opp i tråd med forskrift om særbudsjett, særregnskap og årberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak fastsatt av krd. 24.08.2006 med hjemmel i kommuneloven av 25.09.1992 nr. 107 § 46 nr. 8, §48 nr. 6 og §75.
Årsoppgjør 2015:
Ansatte, godtgjørelser m.v. | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
---|---|---|---|---|
Antall årsverk tre siste år: | 148 | 145 | 150 | 146 |
Det er i år 2015 utbetalt kr. 897 718,66,- til daglig leder Kurt Idland. Arbeidsgivers utgift til andel pensjonspremie utgjør kr 86 794,24. Styreleder Bjarne Kvadsheim har mottatt kr 45 480,- , Anette Bull kr.35 376,- Kari Nessa Nordtun kr. 35 376,- ,Petter Mallberg Næsheim har mottatt kr. 23 606,- Nils Fredrik Gjerpe kr.16 000,- Marion Flanagan kr. 4 000,- og Liv-Kristin Ims kr. 6 666,65.
Det er utbetalt kr. 142 165,- i revisjonshonorar.
Ellers ingen ytelser til andre ledende personer, aksjeeiere mv., heller ikke lån og sikkerhetsstillelser.
Overføringer med krav til motytelse | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Salg til Stavanger kommunen | 120 644 375 | 125 014 555 |
Salg til kommunale foretak | 1 118 264 | 321 189 |
Overføring fra Stavanger kommunen | 9 080 727 | 8 631 053 |
Refusjoner sykepenger og fødselspenger | 2 020 466 | 1 815 893 |
Tilretteleggingstilskudd fra NAV | 0 | 0 |
Refusjoner arbeidspraksis fra NAV | 1 078 831 | 1 436 301 |
133 942 664 | 137 218 991 |
Overføringer uten krav til motytelse | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Refusjon seniortiltak | 227 958 | 213 512 |
Refusjon lønnsoppgjør | ||
227 958 | 213 512 |
Reguleringspremie samt AFP må dekkes av foretaket fra 2010.
Det er registrert følgende lønnsutgifter de to siste årene inklusiv sosiale utgifter:
Lønnsutgifter | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Lønn ansatte | 65 486 015 | 67 472 459 |
Sosiale utgifter: | ||
Arbeidsgiveravgift | 10 479 069 | 10 691 267 |
Pensjonskostnader | 11 304 925 | 9 834 401 |
Forsikringer | -7 165 | 74 868 |
Sum | 21 776 828 | 20 600 535 |
Sum lønnsutgifter | 87 262 843 | 88 072 994 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjenesteproduksjon | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Kontorkostnader | 3 273 858 | 3 091 074 |
Annonser/reklame/representasjon | 132 034 | 94 885 |
Kurs/reiser | 401 555 | 295 098 |
Transportutgifter | 6 316 216 | 8 029 511 |
Energi | 384 785 | 337 784 |
Husleie/avgifter | 926 346 | 1 342 500 |
Møbler/inventar/utstyr | 305 221 | 568 527 |
Vedlikehold/materialkjøp | 20 942 620 | 18 813 836 |
Eksternt renhold | 1 792 357 | 1 758 569 |
Konsulenttjenester | 5 596 378 | 4 505 964 |
40 071 369 | 38 837 749 |
Kjøp av tjenester som erstatter foretakets tjenesteproduksjon | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Kjøp fra kommunen | 1 096 933 | 597 700 |
Husleie | 1 756 837 | 1 606 028 |
Kjøp fra foretak | 320 720 | 289 904 |
Kjøp fra IKS der kommunen selv er deltaker | 223 746 | 298 139 |
Regnskapshonorar Stavanger kommune | 804 620 | 797 592 |
4 202 856 | 3 589 363 |
Overføringer | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Momskompensasjon | 9 080 727 | 8 631 054 |
Overføring til Stavanger kommune | 0 | 1 000 000 |
Overføring til andre | ||
Tap på krav | 0 | 41 135 |
Erstatning | ||
9 080 727 | 9 672 189 |
Spesifikasjon av varige driftsmidler og avskrivninger | Biler - 10 år | Anleggsmaskiner - 10 år | Invent/utst/mask - 10 år | Biler - 5 år | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 22 450 475 | 32 507 771 | 9 714 833 | 401 897 | 65 074 976 |
Tilgang | 941 124 | 859 688 | 1 800 812 | ||
Avgang | -475 565 | -475 565 | |||
Akk. avskrivninger 31/12 | -18 612 761 | -19 937 407 | -5 983 990 | -121 326 | -44 655 484 |
Bokført verdi 31/12 | 3 837 714 | 12 094 799 | 4 671 967 | 1 140 259 | 21 744 739 |
Årets avskrivning | 1 374 849 | 2 475 360 | 907 536 | 112 476 | 4 870 221 |
Avskrivningssats | 10 % | 10 % | 10 % | 3 % | |
Egenkapitaltilskudd KLP pr 31/12 | 2 407 341 | 2 062 245 |
Stavanger Natur og Idrettsservice sitt pensjonsansvar i forhold til den ordinære tariffestede tjenestepensjonsordningen er dekket gjennom pensjonsordning i Kommunal Landspensjonskasse KLP.
Tjenestepensjonsordningene gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet bruttopensjon på 66% av pensjonsgrunnlaget. Framtidig pensjonsytelse blir beregnet ut fra antall opptjeningsår og lønnsnivået ved pensjonsalder. Ordningen sikrer en brutto uførepensjon på samme nivå som alderspensjon og omfatter i tillegg ektefellepensjon og barnepensjon. De ansatte har også rett til AFP etter bestemte regler. AFP er ikke forsikringsmessig dekket og det er ikke avsatt midler i forsikringsordningene til fremtidige AFP-pensjoner. Som en del av den årlige pensjonsutgiften er det i år innbetalt kr. 6 276 522,- til reguleringspremie.
Selskapet har hatt utgifter til AFP med kr.1 520 148,- eksklusiv arbeidsgiveravgift.
Selskapet får ikke dekket utgiftene til reguleringspremie og AFP fra Stavanger kommune.
Økonomiske forutsetninger 2014 | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % |
Forventet lønnsvekst | 2,97 % | 2,97 % |
Forventet G regulering | 2,97 % | 2,97 % |
Forventet avkastning | 4,65 % | 4,65 % |
Spesifikasjon av pensjon | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Årets netto pensjonskostn spesifisert | ||
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 9 866 205 | 8 951 056 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 6 862 115 | 6 478 804 |
Brutto pensjonskostnad | 16 728 320 | 15 429 860 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -6 081 394 | -5 681 326 |
Netto pensjonskostnader | 10 646 926 | 9 748 534 |
Adm.kostnader | 627 661 | 576 535 |
Sum amortisert premieavvik | 1 151 823 | 648 102 |
Netto pensjonskostnader (inkl adm.kostn.) | 12 426 410 | 10 973 171 |
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og beregnet akkumulert premieavvik | ||
Pensjonsmidler pr. 31.12.2015 | 137 896 712 | 131 520 427 |
Brutto pensjonsforpliktelse 31.12.2015 | 174 863 384 | 165 471 645 |
Netto pensjonsforpliktelser | 36 966 672 | 33 951 218 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelse | 5 212 301 | 4 787 122 |
Akkumulert premieaavvik pr.1.1 | 9 163 998 | 6 286 052 |
Årets premieavvik | -1 478 398 | 3 526 048 |
Sum amortisert premieavvik | 1 151 823 | 648 102 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 6 533 777 | 9 163 998 |
Arb.giv.avg. av akkumulert premieavvik | 921 263 | 1 292 124 |
Premieavvik ink.arb.giv.avg pr. 31.12 | 7 455 040 | 10 456 122 |
Spesifikasjon av estimatavvik | ||
Faktisk forpliktelse | 165 238 289 | 155 996 278 |
Estimert forpliktelse | -165 471 645 | -143 508 724 |
Estimatavvik forpliktelse IB 1.1. | -233 356 | 12 487 554 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | 233 356 | -12 487 554 |
Amortisert avvik i år | 233 356 | -12 487 554 |
Gj st samlet avvik forpliktelse UB 31.12 | 0 | 0 |
Estimerte pensjonsmidler | 131 520 427 | 113 390 497 |
Faktiske pensjonsmidler | -129 750 015 | -118 519 012 |
Estimatavvik midler IB 1.1. | 1 770 412 | -5 128 515 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | 0 | 0 |
Amortisert avvik i år | -1 770 412 | 5 128 512 |
Gj.samlet avvik midler UB 31.12 | 0 | 0 |
Det er gjort endring i regnskapsforskriften § 13 om regnskapsføring av pensjon i kommuner og fylkeskommuner. Estimatavvik skal balanseføres fullt ut fra og med 2011. Premieavviket skal fra og med 2014 amortiseres på 7 år.
Andel egenkapitaltilskudd i felles kommunal pensjonsforsikring er pr. 31.12.2015 kr. 2.407.341.
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr. 2 562 072
Finansinntekter | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Renter av bankinnskudd | 206 543 | 281 767 |
Finansutgifter | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Forsinkelsesrenter, andre renteutgifter | 251 580 | 329 872 |
Avdrag på lån | 1 750 000 | 1 750 000 |
2 001 580 | 2 079 872 |
Kundefordringer | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Kundefordringer Stavanger Kommune | 8 401 544 | 9 309 663 |
Kundefordringer foretak | 296 408 | 253 630 |
Kundefordringer IKS | 118 172 | 21 418 |
Eksterne kundefordringer | 1 949 923 | 1 037 416 |
Avsetning tap på utestående fordringer | -242 036 | -242 036 |
10 524 011 | 10 380 091 | |
Herav nærstående parter | 8 697 952 | 9 563 293 |
Andre kortsiktige fordringer | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Fordring lønn | 94 094 | 36 128 |
Refusjon sykepenger/svangersk. | 508 364 | 515 889 |
Til gode mvakomp 6. Termin | 3 080 060 | 2 029 664 |
Til gode forskuddsbetalte utgifter | 428 206 | 458 788 |
Anordning inntekter | 1 058 687 | 678 433 |
5 169 412 | 3 718 902 | |
Spesifikasjon anordning inntekter: | ||
Inntekter Stavanger kommune | 227 415 | 142 335 |
Forskuddsbetalt utgifter | 696 855 | 527 781 |
924 270 | 670 116 |
Av foretakets bankinnskudd er kr.2 581 233,05,- avsatt på en egen konto for skattetrekk, av dette beløpet utgjør kr.2 360 221,- skyldig skattetrekk pr. 31.12.2015.
Leverandørgjeld | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Leverandørgjeld Stavanger kommune | 430 135 | 471 268 |
Leverandørgjeld foretak | 14 742 | 0 |
Leverandørgjeld IKS | 988 | 3 297 |
Ekstern leverandørgjeld | 5 057 547 | 4 543 907 |
Leverandørgjeld utland | 0 | 10 548 |
Sum | 5 503 412 | 5 029 020 |
Herav nærstående parter | 444 877 | 471 268 |
Annen kortsiktig gjeld | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Avsatte feriepenger | 6 918 689 | 7 376 022 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 1 930 358 | 2 569 286 |
Arbeidsgiveravgift avsatte feriepenger | 975 535 | 1 049 835 |
Skyldig skattetrekk | 2 360 221 | 2 403 013 |
Skyldig påleggstrekk | 16 474 | 0 |
Mva | 391 061 | 123 978 |
Velferdskasse | 185 171 | 109 408 |
Forsikringstrekk | 0 | 0 |
Sum anordninger | 1 893 633 | 871 623 |
14 671 141 | 14 503 165 | |
Spesifikasjon anordning utgifter: | ||
Anordning utgifter Stavanger kommune | 472 167 | 212 549 |
Anordning renter lån Stavanger kommune | 2 388 | 5 994 |
Anordning utgifter eksterne leverandører | 381 578 | 109 986 |
Anordning lønn | 1 037 501 | 543 095 |
1 893 633 | 871 624 |
Langsiktig gjeld | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Gjeld til Stavanger kommune 1/1 | 15 450 000 | 15 450 000 |
Avdrag på lån | -1 750 000 | -1 750 000 |
Nytt låneopptak | 0 | 0 |
Lånesaldo / UB 3112 | 13 700 000 | 13 700 000 |
Disposisjonsfond | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
I.B | 5 000 001 | 6 483 494 |
Bruk av disposisjonsfond | -3 177 747 | -2 792 340 |
Avsetning | 4 262 560 | 1 308 847 |
U.B | 6 084 814 | 5 000 001 |
Disposisjonsfond | 1 084 813 | 0 |
Avsetning pensjon/premieavvik | 5 000 001 | 5 000 001 |
Sum | 6 084 814 | 5 000 001 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Årets mindreforbruk | 4 481 925 | |
Årets merforbruk | 0 | |
Totalt mindreforbruk til disponering | 0 | 4 481 925 |
Kapitalkonto | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Debet | ||
IB | 36 376 095 | 32 439 443 |
Nåverdi årets pensj.opptjening | 9 866 205 | 8 951 056 |
Påløpt rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 6 862 115 | 6 478 804 |
Utbetalte pensjoner | 7 103 225 | 5 954 493 |
Amortisert estimatavvik | 1 770 412 | 12 487 554 |
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse | 5 212 301 | 4 787 122 |
Bruk av lån | 0 | 1 647 239 |
Regnskapsmessig avskr. | 4 870 221 | 4 580 764 |
Anleggsmidler nedskrevet / solgt | 475 565 | 61 083 |
Amortisert estimatavvik | 0 | |
Sum debet | 72 536 139 | 77 387 558 |
Kredit | ||
IB | 25 289 713 | 25 585 727 |
Utbetalte pensjoner | 7 103 225 | 5 954 493 |
Tilbakef. Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforp. | 4 787 122 | 4 246 670 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | 6 081 394 | 5 681 326 |
Premieinnbetaling ekskl. adm. kostnader | 9 168 528 | 13 274 582 |
Amortisert estimatavvik | 233 356 | 5 128 515 |
Egenkapitalinnskudd | 345 096 | 334 030 |
Tilgang | 1 800 812 | 6 345 833 |
Avdrag lån | 1 750 000 | 1 750 000 |
Styrking egenkapital | 0 | 0 |
UB | 15 976 893 | 9 086 382 |
Sum kredit | 72 536 139 | 77 387 558 |
Stavanger Natur og Idrettsservice har inngått leasingavtale med Ford Credit Forso Norge. Avtalen er klassifisert som operasjonelle og er inngått for en periode fra 5 måneder til 60 måneder.
Endring i arbeidskapital | 31.12.2015 | 31.12.2014 | Endring |
---|---|---|---|
Balanseregnskapet: | |||
Omløpsmidler | 28 563 279,94 | 29 688 184 | -1 124 904 |
Kortsiktig gjeld | 20 133 465,57 | 19 524 695 | 608 771 |
Arbeidskapital | 8 429 814,37 | 10 163 489,80 | -1 733 675 |
Drifts- og investerignsregnskapet: | |||
Inntekter driftsregnskap | 142 193 467 | ||
Inntekter investeringsregnskap | 631 597 | ||
Bruk av lån | 0 | ||
Renteinntekter | 206 543 | ||
Sum anskaffelse av midler | 143 031 607 | 143 031 607 | |
Anvendelse av midler | |||
Utgifter driftsregnskap | 145 488 017 | ||
Utgifter investeringsregnskap | 2 145 908 | ||
Avskrivninger | -4 870 221 | ||
Renteutgifter | 251 580 | ||
Avdrag på lån | 1 750 000 | ||
Sum anvendelse av midler | 144 765 285 | 144 765 285 | |
Endring i ubrukte lånemidler | |||
Anskaffelse - anvendelse midler | -1 733 675 |
Fra og med 2014 skal merverdiavgift vedr. anleggsmidler føres som inntekt direkte i investeringsselskapet.
Sum mva-komp. mottatt vedr anleggsmidler i 2015 er: kr. 286 597,30.
Hovedsakelig kjøp av bruktbiler.
Til Stavanger bystyre
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger natur- og idrettsservice KF, som viser et netto driftsresultat på kr – 219 365 og et regnskapsmessig merforbruk på 0. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2015, driftsregnskap, investeringsregnskap og økonomiske oversikter for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger natur- og idrettsservice KF per 31. desember 2015, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk.
Presisering
Det presiseres herved at foretakets egenkapital per 31.12.2015 er negativ med kr 7 547 080. Dette forholdet har ingen betydning for vår konklusjon om regnskapet.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett, bortsett fra at budsjettert låneopptak på kr 1 300 000 ikke er gjennomført.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 8.3.2016
Rogaland Revisjon IKS
Denne siden ble sist oppdatert 3. May 2016, 10:21.