Stavanger byggdrift KF (SBD) ble etablert i 2001 som et kommunalt foretak opprettet i medhold av kommuneloven §11. Foretaket forestår drifts-, vedlikeholds- og renholdstjenester for bygninger tilhørende Stavanger kommune. Foretaket leverer også mat til sykehjem fra eget produksjonskjøkken.
Foretaket står ellers fritt til å drive samme type relaterte tjenester overfor andre offentlige eller private institusjoner også i andre kommuner.
SBD sine oppgaver er definert i dokumentet Eierstrategier – kommunale foretak (KF) av 2010:
SBD er utfører av de eiendomsrettede drifts-, vedlikeholds- og rengjøringstjenestene Stavanger kommune etterspør. Stavanger eiendom (Eiendom) er foretakets største kunde og kommunens bestiller på fagområdene. Det er en tett og utstrakt kontakt på operativt nivå. Samarbeidet er godt. Foretaket driver også kommunens eneste storkjøkken som produserer etter «sous vide» -metoden og leverer til 7 sykehjem med postkjøkken.
Budsjett 2015 | Resultat 2015 | Regnskap - budsjett | Resultater h.i fjor | |
---|---|---|---|---|
Salg | 231 011 420 | 227 197 464 | -3 813 956 | 226 741 502 |
Varekost videresalg | -70 505 000 | -66 412 189 | 4 092 811 | -73 817 189 |
Lønn | -122 692 927 | -120 320 500 | 2 372 427 | -118 951 267 |
Dekningsbidrag | 37 813 493 | 40 464 775 | 2 651 282 | 33 973 046 |
Lønn adm (kun avd 1000 i årsbud)* | -15 141 128 | -14 969 306 | 171 822 | -14 676 451 |
Andre drifts og salgskostnader | -19 225 000 | -14 979 093 | 4 245 907 | -15 792 937 |
Brutto driftsresultat | 3 447 365 | 10 516 376 | 7 069 011 | 3 503 658 |
Finansinntekter | 800 000 | 1 044 117 | 244 117 | 1 034 449 |
Finanskost. /avs. Pensjonsfond** | -4 247 365 | -1 242 | 4 246 123 | -4 538 111 |
Regnskapesmessig mindreforbruk | 0 | 11 559 251 | 11 599 251 | −4 |
* Lønn adm (drift og miljø) er eksklusiv poster som reguleringspremie/premieavvik, inklusiv NAV adm lønn.
** Budsjettet inneholder kr 10 000 i finanskostnader og kr 4 237 365 til pensjonsfond. Regnskapet viser kr 1 242 i finanskostnader og kr 0,- til pensjonsfond.Oversikten er hentet fra foretakets interne regnskap. Det opplyses for ordens skyld at vi ikke budsjetterer med refunderbar merverdiavgift som hhv. utgifts- og inntektspost, mens årsregnskapet er satt opp med denne forutsetning. Selv om bunnlinjen er lik, blir det innbyrdes avvik mot postene i årsregnskapet.
Foretaket har for 2015 et regnskapsmessig mindreforbruk på nesten 11,6 millioner kroner, mens budsjettet la opp til null-resultat. Den positive trenden ble etterhvert mer tydelig utover året, men vi har uansett ikke anledning til å regulere prisene underveis.
Budsjettet ble lagt med forventning om positivt premieavvik også for 2015, og prisene våre tok hensyn til en avsetning på hele kr 4 237 365 til pensjonsfond for å dekke inn økningen. Når akkumulert premieavvik faktisk gikk ned i stedet for opp ble det imidlertid uaktuelt å foreta slik avsetning. Også andre pensjonsrelaterte posteringer (lønnsføringer) gikk i vår favør: avkastningen i KLP ble langt høyere enn forventet, reguleringspremien ble betydelig lavere og kostnadene til AFP ble mindre enn budsjettert.
Den delen av vår omsetning som gjelder videresalg av varer har gått betraktelig ned de siste årene, og budsjettet for 2015 ble ikke nådd. På den annen side kom likevel flere andre viktige faktorer bedre ut enn budsjettert: inntektene fra arbeidstimer er høyere, samtidig med at både netto lønnskostnader (etter sykepenger) og andre drifts- og salgskostnader er lavere. Årsaken til avvikene er nok sammensatt, men blant annet mangelfullt IT-verktøy og forsiktighetsprinsipper spiller inn her.
Alle våre tre produksjonsavdelinger har stort fokus på økonomi, og for 2015 viser samtlige et positivt netto driftsresultat etter fordeling av felleskostnader:
Netto driftsresultat | Drift og vedlikehold Avd. 1100 | Renhold Avd. 1200 | Kjøkken Avd. 1300 | Totalt |
---|---|---|---|---|
Salgsinntekt | 115 012 | 88 180 | 24 005 | 227 197 |
Netto driftsresultat etter felleskostn. | 4 141 | 6 172 | 1 247 | 11 560 |
Arbeidsmiljøet i foretaket er godt, med en fin tone mellom ansatte, tillitsvalgte og ledelsen.
Det har vært avholdt 6 møter i Foretakets arbeidsmiljøutvalg med behandling av 39 saker. Blant disse nevnes:
Faste saker til hvert møte:
Obligatoriske kurs for verneombud er gjennomført.
Avdeling \ År | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Driftservice | 11,6 | 7,7 | 7 | 8 | 8,2 | 4,9 | 4,5 | 6,4 | 7,7 | 5,9 | 6,49 | 11,74 | ||
Renhold | 13 | 15,6 | 11 | 14,1 | 12,2 | 12,4 | 12,4 | 11,4 | 12,9 | 12,5 | 10,41 | 12,3 | ||
Kjøkken | 11,8 | 3,6 | 3,5 | 5,4 | 9 | 8,4 | 8,9 | 14,3 | 6,75 | 8,37 | 3,63 | |||
Administrasjon | 3,5 | 3,6 | 6,6 | 7,9 | 7,3 | 11,1 | 1,3 | 2,4 | 1 | 2,9 | 2,29 | 5,03 | ||
Samlet | 12,9 | 12,3 | 12,9 | 9 | 11,9 | 10,5 | 9,8 | 9,3 | 9,3 | 11,9* | 10,65 | 8,76 | 8,56 | 11,43 |
*Ved overgang til nytt datasystem for lønn og personal var det for store deler av året ikke tilgjengelige data for registrert sykefravær. Det er stor usikkerhet knyttet til kriteriedataene.
Foretaket har arbeidet aktivt med tiltak for å redusere sykefraværet gjennom hele året. Det er et vedvarende stort fokus på arbeidet med oppfølging av sykemeldte. Målet for 2015 var satt til 8,5%. Foretaket fremholdes som dyktige på oppfølgingsarbeidet blant kommunenes virksomheter. Det er fremdeles langtidssykefraværet som er utfordringen, dette står for ca. 70% av fraværet. Foretaket har også utarbeidet en folder som beskriver enkle tilretteleggingstiltak. Folderen skal være til hjelp for sykemelder og arbeidstaker når sykemelding skal vurderes.
Antall ansatte tilsvarer 253 årsverk. Innen renhold er det klar overvekt av kvinner, og innen drift og vedlikehold flest menn. Det har vist seg vanskelig å rekruttere det underrepresenterte kjønnet til avdelingene, selv om dette er et ønske for Foretaket. Foretaket har en bevisst holdning til dette ved ansettelser.
I foretakets styre var det 2 kvinner av 5 faste medlemmer.
Foretaket har et multikulturelt miljø med ansatte fra nærmere om lag 40 forskjellige nasjonaliteter. Det er ikke blitt rapportert hendelser om diskriminering av ansatte gjennom året.
Foretaket har hatt et styre der 4 av medlemmene er oppnevnt av bystyret og et medlem er valgt av og blant Foretakets fast ansatte. Første varamedlem møter fast som observatør i alle møtene. Styreperioden følger kommunevalgperioden.
Det har i 2015 vært holdt 7 styremøter. Styret har hatt 33 saker til behandling.
Styret får en jevnlig oppdatering på foretakets økonomi, og er fornøyd med rapporteringen. Det anmerkes at eiers valgte system for økonomiforvaltning (FS) er lite hensiktsmessig og må følges opp med tidkrevende, manuelle rutiner.
Stavanger kommune har utarbeidet etisk standard og regelverk for ansatte og folkevalgte. Foretaket har implementert dette regelverket som sitt og tilgjengeliggjort det i en enkel folder. Etikk skal jevnlig stå på agendaen når foretakets ansatte har møter. Det har ikke vært meldt noen varslingssaker.
Foretaket leverer det vesentligste av sin produksjon i egenregi, det vil si til at Stavanger kommune er kjøperen. Eiendom er den klart største enkeltkunden og Levekår ved sykehjemmene er nest størst. Det er et mål for Foretaket å prøve seg mot ny eksterne kunder. En vil her til å begynne med gå forsiktig frem, dels for å vinne kunnskap, dels fordi vårt økonomisystem ikke er egnet til å håndtere mange eksterne kunder. Det vurderes å opprette et eget datterselskap for denne driften.
Organisering av kommunens eiendomsforvaltning har vært bebudet som politisk sak over lengre tid. Uteblitt avgjørelse fører til at også andre prosesser blir satt på vent, som et nytt FDV system, som igjen ville tatt oss videre mht. digitalisering av mange arbeidsprosesser. Foretaket har ikke kunnet gjøre dette på egenhånd grunnet eiers valg av økonomistyringssystem.
Foretaket ligger langt tilbake med digitalisering av driften. Både Drifts- og Renholdsavdelingene ville kunne oppnådd smartere drift ved en digitalisering av rapporterings- og registreringsrutinene. Noe som igjen ville medført en effektivisering av både regnskapsføringen og data for eiendomsinformasjon. Med et tidsmessig økonomisystem ville også identifisering av effektiviseringsmuligheter i produksjonsapparatet kunne bidra til rasjonalisering av driften. I dag er vi overlatt til tunge manuelle rutiner for å overvåke driften.
Foretaket og Eiendom har nærmest en «åpen bok» ved fakturering. Effektivisering med en time i Foretaket medfører en time mindre fakturert til Eiendom. På denne måten bidrar Foretakets effektivisering med direkte besparelse i Eiendoms regnskap. Ulempen med denne metoden er imidlertid at effektivisering ikke blir synliggjort.
For 2015 ble den regnskapsmessige effekten av estimatavvik og tilhørende pensjonsføringer positiv, og bidro sammen med årets resultat til at egenkapitalen er styrket fra -1,9 millioner ved årets begynnelse til 11,2 millioner ved årets slutt. Egenkapitalandelen er på 2,95% og er fortsatt ikke tilfredsstillende.
Styret sier seg tilfreds med et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 11,6 mill. Det behøver for 2015 ikke gjøres avsetning til pensjonsfond, og styret foreslår følgende disponering av regnskapsmessig mindreforbruk:
Til disposisjonsfond kr. 11.559.253
Resultatregnskap | Noter | R-2015 | B-2015 | R-2014 |
---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||
Overføringer med krav til motytelse | 2 | 252 866 300 | 235 130 220 | 251 571 492 |
Andre overføringer | 3 | 158 907 | 110 000 | 122 012 |
Sum driftsinntekter | 253 025 207 | 235 240 220 | 251 693 504 | |
Driftsutgifter | ||||
Lønnsutgifter | 1,4 | 110 143 819 | 106 629 561 | 107 479 023 |
Sosiale utgifter | 1,4 | 33 918 528 | 35 451 294 | 32 144 590 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjen. prod | 5 | 78 601 210 | 86 775 000 | 87 208 372 |
Kjøp av tjenester som erstatter tjenesteproduksjonen | 6 | 2 640 035 | 2 887 000 | 2 427 811 |
Overføringer | 7 | 17 205 174 | 50 000 | 19 930 048 |
Avskrivninger | 8 | 532 632 | 0 | 512 364 |
Sum driftsutgifter | 243 041 399 | 231 792 855 | 249 702 208 | |
Brutto driftsresultat | 9 983 809 | 3 447 365 | 1 991 297 | |
Finansinntekter | ||||
Renteinntekter og utbytte | 11 | 1 044 054 | 800 000 | 1 034 450 |
Sum eksterne finansinntekter | 1 044 054 | 800 000 | 1 034 450 | |
Finansutgifter | ||||
Renteutgifter | 12 | 1 242 | 10 000 | 3 435 |
Sum eksterne finansutgifter | 1 242 | 10 000 | 3 435 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 1 042 812 | 790 000 | 1 031 014 | |
Motpost avskrivninger | 8 | 532 632 | 0 | 512 364 |
Netto driftsresultat | 11 559 253 | 4 237 365 | 3 534 675 | |
Interne finansieringstransaksjoner | ||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | - | - | 4 756 448 | |
Bruk av disposisjonsfond | 0 | - | 1 000 000 | |
Sum bruk av avsetninger | 0 | 0 | 5 756 448 | |
Overført til investeringsregnskapet | 24 | - | - | - |
Avsatt til disposisjonsfond/pensjonsfond | 18,19 | 0 | 4 237 365 | 9 291 123 |
Sum avsetninger | 4 237 365 | 9 291 123 | ||
0 | ||||
Regnskapsmessig mindreforbruk | 11 559 253 | 0 | 0 |
Investeringsregnskap 2015 | Noter | R-2015 | B-2015 | R-2014 |
---|---|---|---|---|
Investeringer | 8 | 188 121 | 125 000 | 281 751 |
Investeringer i anleggsmidler | 9 | 666 339 | 660 000 | 628 154 |
Kjøp av aksjer og andeler | ||||
Avdrag på lån | ||||
Avsetninger | 854 460 | 785 000 | 909 905 | |
Årets finansieringsbehov | ||||
Finansiert slik | 8 | 26 111 | 0 | 0 |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 26 111 | 0 | 0 | |
Sum ekstern finansiering | ||||
24 | 37 624 | 25 000 | 56 350 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 24 | 0 | 0 | 0 |
Overført fra driftsdelen | 18,2 | 790 725 | 760 000 | 853 555 |
Bruk av avsetninger | 854 460 | 785 000 | 909 905 | |
Sum finansiering | ||||
Udekket/udisponert | 0 | 0 | 0 |
Balanse | Noter | 31.12.2015 | 31.12.2014 |
---|---|---|---|
Eiendeler | |||
Anleggsmidler | |||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 8 | 2 437 113 | 2 781 624 |
Langsiktige fordringer egenkapital kommunen | 26 | 20 000 000 | 20 000 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 9 | 6 384 964 | 5 718 625 |
Pensjonsmidler | 10 | 264 681 915 | 245 768 048 |
Sum anleggsmidler | 293 503 992 | 274 268 297 | |
Omløpsmidler | |||
Kundefordringer | 13 | 21 453 686 | 24 816 645 |
Andre kortsiktige fordringer | 14 | 8 771 445 | 8 398 760 |
Premieavvik | 10 | 18 812 272 | 22 741 451 |
Kasse, bankkonto skattetrekk | 15 | 38 346 040 | 25 124 766 |
Sum omløpsmidler | 87 383 444 | 81 081 622 | |
Sum eiendeler | 380 887 436 | 355 349 919 | |
Egenkapital og gjeld | |||
Egenkapital | |||
Disposisjonsfond | 18 | 20 724 627 | 21 390 966 |
Avsetning pensjon/premieavvik | 19 | 21 230 265 | 21 230 265 |
Ubundne investeringsfond | 20 | 1 267 436 | 1 391 822 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 21 | 11 559 253 | 0 |
Regnskapsmessig merforbruk | |||
Kapitalkonto | 22 | -43 548 794 | -45 877 090 |
Sum egenkapital | 11 232 787 | -1 864 037 | |
Langsiktig gjeld | |||
Pensjonsforpliktelser | 328 109 497 | 310 954 147 | |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelser | 10 | 8 943 289 | 9 191 240 |
Sum langsiktig gjeld | 337 052 786 | 320 145 387 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 16 | 7 654 364 | 10 858 189 |
Annen kortsiktig gjeld | 17 | 24 947 499 | 26 210 380 |
Sum kortsiktig gjeld | 32 601 863 | 37 068 569 | |
Sum egenkapital og gjeld | 380 887 436 | 355 349 919 |
Ansatte, godtgjørelser m.v. | R-2015 | R-2014 | R-2013 |
---|---|---|---|
Antall årsverk: | 253 | 254 | 255 |
Det er i år utbetalt kr 937 618,- til daglig leder. Avsetning til pensjonspremie utgjør kr 89 109,- .
Total styregodtgjørelse er kr 254 523,- herav kr 60 395,- til styreleder.
Det er for 2015 utgiftsført kr 98 318,- i revisjonshonorar. Selskapet har ikke lån- og sikkerhetsstillelser.
Overføringer med krav til motytelse | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Salg til kommunen | 217 290 162 | 217 093 566 |
Salg til foretak | 2 967 002 | 3 479 922 |
Kompensasjon for merverdiavgift | 17 164 203 | 18 930 048 |
Eksterne overføringer | 8 416 308 | 5 844 686 |
Tilretteleggingstilskudd fra NAV | 24 322 | 24 813 |
Andre salgs- og leieinntekter | 7 004 303 | 6 198 457 |
252 866 300 | 251 571 492 | |
Herav nærstående parter | 237 421 367 | 239 503 536 |
Andre overføringer | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Tilretteleggingstilskudd/seniortiltak fra kommunen | 158 907 | 122 012 |
158 907 | 122 012 | |
Herav nærstående parter | 158 907 | 122 012 |
Det er registrert følgende lønnskostnader de to siste årene inklusiv sosiale utgifter:
Lønnskostnader | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Lønn ansatte | 110 143 819 | 107 479 023 |
Sosiale utgifter: | ||
Arbeidsgiveravgift | 16 796 227 | 16 573 160 |
Pensjonskostnader | 16 723 205 | 15 184 483 |
Forsikringer | 399 096 | 386 947 |
Sum | 33 918 528 | 32 144 590 |
Sum lønnskostnader | 144 062 347 | 139 623 613 |
Varer og tjenester som inngår i foretakets tjenesteproduksjon | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Kontorkostnader | 2 114 267 | 2 395 943 |
Annonser/reklame/representasjon | 36 797 | 58 605 |
Kurs/reiser | 349 397 | 462 736 |
Transportutgifter | 4 935 191 | 5 078 875 |
Husleie/avgifter | 1 191 390 | 1 141 400 |
Møbler/inventar/utstyr | 794 983 | 784 003 |
Vedlikehold/materialkjøp | 54 478 744 | 62 274 139 |
Konsulenttjenester | 558 829 | 1 125 254 |
Matvarer/varm mat | 14 141 612 | 13 887 416 |
78 601 210 | 87 208 372 |
Dette gjelder varer og tjenester som inngår i/erstatter foretakets tjenesteprodusjon, eksterne leverandører.
Kjøp av tjenester som erstatter tjenesteproduksjonen | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Kjøp fra kommunen | 1 204 168 | 1 234 738 |
Kjøp fra foretak | 204 394 | 40 821 |
Kjøp fra IKS der kommunen selv er deltaker | 98 858 | 141 949 |
Regnskapstjenester | 1 132 616 | 1 010 304 |
2 640 035 | 2 427 811 |
Gjelder varer og tjenester som inngår i/ erstatter foretakets tjenesteproduksjon, interne leverandører.
Overføringer | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Momskompensasjon | 17 164 203 | 18 930 048 |
Tap på krav | 40 971 | 0 |
Overføring til kommunen (480) | 0 | 1 000 000 |
17 205 174 | 19 930 048 |
Sak mellom Stavanger kommune og Skatt Vest vedr. momskompensasjon på boliger er ennå ikke avgjort.
Stavanger byggdrift KF har likevel fått postert full kompensasjon i sitt regnskap og det forutsettes atforetaket holdes skadesløst.
Spesifikasjon av varige driftsmidler | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 7 146 324 | 6 991 279 |
Tilgang | 188 121 | 281 750 |
Avgang | -588 653 | |
Akk. avskrivninger 31/12 | -4 308 679 | -4 491 405 |
Bokført verdi 31/12 | 2 437 113 | 2 781 624 |
Årets avskrivning | 532 632 | 512 364 |
Avskrivningssats | 10 % | 10 % |
Egenkapitalinnskudd KLP | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
I.B. | 5 718 625 | 5 090 471 |
Egenkapitaltilskudd KLP. | 666 339 | 628 154 |
U.B. | 6 384 964 | 5 718 625 |
Stavanger byggdrift sitt pensjonsansvar i forhold til den ordinære tariffestede tjenestepensjonsordningener dekket gjennom pensjonsordning i Kommunal Landspensjonskasse, KLP.
Tjenestepensjonsordningene gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdensytelser utgjør en samlet bruttopensjon på inntil 66% av pensjonsgrunnlaget. Framtidig pensjonsytelse blirberegnet ut fra antall opptjeningsår og lønnsnivået ved pensjonsalder. Ordningen sikrer en bruttouførepensjon på samme nivå som alderspensjon og omfatter i tillegg ektefellepensjon ogbarnepensjon. De ansatte har også rett til AFP etter bestemte regler. AFP er ikke forsikringsmessigdekket og det er ikke avsatt midler i forsikringsordningene til fremtidige AFP-pensjoner. Som en del av denårlige pensjonsutgiften har selskapet i 2015 hatt utgifter til reguleringspremie med kr 5 642 200,-, og til AFP med kr 1 701 299,-. I tillegg til dette kommer arbeidsgiveravgift.
Spesifikasjon av pensjon | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Årets pensjonskostnader spesifisert | ||
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 13 802 259 | 13 006 443 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 12 858 828 | 12 170 646 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -11 723 429 | -10 688 004 |
Netto pensjonskostnad | 14 937 658 | 14 489 085 |
Adm.kostnader | 1 154 601 | 1 002 276 |
Sum amortisert premieavvik | 2 629 491 | 1 638 462 |
Samlet pensjonskostnad (inkl. adm.) | 18 721 750 | 17 129 823 |
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og beregnet akkumulert premieavvik | ||
Brutto pensjonsmidler pr. 31.12.2015 | 264 681 915 | 245 768 048 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 31.12.2015 | 328 109 497 | 310 954 147 |
Netto pensjonsforpliktelser (før aga) | 63 427 582 | 65 186 099 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelse | 8 943 289 | 9 191 240 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12.14 | 19 931 160 | 14 632 421 |
Årets premieavvik | -814 137 | 6 937 201 |
Sum amortisert premieavvik | -2 629 491 | -1 638 462 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12.15 | 16 487 532 | 19 931 160 |
Arbeidsgiveravgift av premieavvik | 2 324 739 | 2 810 291 |
Sum premieavvik inkl arbeidsgiveravgift | 18 812 271 | 22 741 451 |
Økonomiske forutsetninger 2015 | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % |
Forventet lønnsvekst | 2,97 % | 2,97 % |
Forventet G regulering | 2,97 % | 2,97 % |
Forventet avkastning | 4,65 % | 4,65 % |
Årets premieavvik er differansen mellom årets premieinnbetalinger til KLP og netto pensjonskostnad. Hvis pensjons-premien overstiger (er lavere enn) netto pensjonskostnad, skal årets premieavvik inntektsføres (utgiftsføres)og balanseføres mot kortsiktig fordring (gjeld). Virkningen i regnskapet blir dermed at det utgiftsføres et lavere (høyere) beløp enn den faktiske premien, nemlig pensjonskostnaden.
Estimerte størrelser, faktiske størrelser, estimatavvik | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Faktisk forpliktelse 01.01.2015 | 313 888 459 | 296 742 364 |
Estimert forpliktelse 01.01.2015 | -310 954 147 | -255 535 736 |
Årets estimatavvik forpliktelse | 2 934 312 | 41 206 628 |
Faktiske pensjonsmidler 01.01.2015 | 251 275 014 | 224 619 064 |
Estimerte pensjonsmidler 01.01.2015 | -245 768 048 | -200 075 563 |
Årets estimatavvik pensjonsmidler | 5 506 966 | 24 543 501 |
Det skal foretas ny beregning av de pensjonsforpliktelsene som ble balanseført i foregående regnskap. Ved nyberegning skal oppdaterte grunnlagsdata og årets forutsetninger legges til grunn. Avviket mellom avlagte tall forpensjonsforpliktelser i foregående år og ny beregning kalles årets etimatavvik for pensjonsforpliktelser.
Avviket mellom avlagte tall for pensjonsmidlene i foregående år og faktiske pensjonsmidler kalles årets estimatavvikfor pensjonsmidlene.
Det ble fra 2011 gjort endring i regnskapsforskriften § 13 om regnskapsføring av pensjon i kommuner og fylkeskommuner. Estimatavvik skal balanseføres fullt ut fra og med 2011, herunder tidligere års estimatavvik.
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr 4 751 554 ,-.
Renteinntekter | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Renter av bankinnskudd | 1 044 054 | 1 034 450 |
Renteutgifter | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Forsinkelsesrenter, andre renteutgifter | 1 242 | 3 435 |
Kundefordringer | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Kundefordringer Stavanger kommune | 20 437 005 | 23 419 523 |
Kundefordringer foretak | 364 490 | 563 024 |
Eksterne kundefordringer | 899 666 | 1 050 743 |
Avsetning tap | -250 000 | -250 000 |
Kundefordringer for mye utbetalt lønn | 2 525 | 33 355 |
21 453 686 | 24 816 645 | |
Herav nærstående parter: | 20 801 495 | 23 982 547 |
Andre kortsiktige fordringer | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Depositum Felleskjøpet | 144 803 | 141 359 |
Fordring lønn | 3 284 | -22 988 |
Refusjon syke-/svangerskapspermisjon | 901 403 | 1 043 243 |
Til gode mva komp 4. og 6 termin | 5 199 395 | 3 455 396 |
Anordning inntekter | 2 522 561 | 3 781 750 |
8 771 445 | 8 398 760 | |
Spesifikasjon anordning inntekter: | ||
Inntekter Stavanger kommune | 3 146 246 | 3 884 466 |
Inntekter foretak | 7 466 | 6 420 |
Inntekter private kunder | 115 346 | 8 025 |
Nettoeffekt manuelle anordninger | -746 497 | -117 161 |
2 522 561 | 3 781 750 |
Skyldig forskuddstrekk blir ved hver lønnskjøring overført til egen konto for skattetrekk.
Skyldig skattetrekk pr 31.12.2015 utgjør kr 3 684 925,-.
Leverandørgjeld | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Leverandørgjeld nærstående parter: | ||
Leverandørgjeld Stavanger kommune | 131 888 | 368 786 |
Leverandørgjeld foretak | 44 198 | 18 676 |
Sum | 176 086 | 387 462 |
Ekstern leverandørgjeld: | 7 478 278 | 10 470 727 |
Sum leverandørgjeld | 7 654 364 | 10 858 189 |
Annen kortsiktig gjeld | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Avsatte feriepenger | 11 814 491 | 11 531 126 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 2 870 194 | 4 038 304 |
Arbeidsgiveravgift av avsatte feriepenger | 1 665 844 | 1 624 065 |
Skyldig skattetrekk | 3 684 925 | 3 752 081 |
Diverse kortsiktig gjeld | 4 976 | 0 |
Mva | 120 426 | 161 157 |
Sum anordninger | 4 626 643 | 4 943 647 |
Tilfeldig kortsiktig gjeld | 160 000 | 160 000 |
24 947 499 | 26 210 380 | |
Spesifikasjon anordning utgifter. | ||
Anordning utgifter Stavanger kommune | 234 245 | −103 207 |
Anordning utgifter kommunale foretak | 0 | 2 500 |
Anordning utgifter eksterne leverandører | 3 251 009 | 3 719 123 |
Anordning lønn | 1 141 389 | 1 325 231 |
4 626 643 | 4 943 647 |
Disposisjonsfond | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
IB | 21 390 965 | 19 910 772 |
Bruk av disposisjonsfond til kjøp av aksjer | -666 339 | -628 154 |
Bruk av disposisjonsfond til overføring kommunen (480) | 0 | -1 000 000 |
Avsetning | 0 | 3 108 347 |
U.B | 20 724 626 | 21 390 965 |
Avsetning pensjon/premieavvik | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
IB | 21 230 265 | 15 047 489 |
Bruk av pensjon/premieavvik | 0 | 0 |
Avsetning | 0 | 6 182 776 |
UB | 21 230 265 | 21 230 265 |
Ubundne investeringsfond | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
I.B | 1 391 823 | 1 617 224 |
Avsetning til investeringsfond | ||
Bruk av ubundne investeringsfond | -124 386 | -225 401 |
1 267 436 | 1 391 823 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Årets mindreforbruk | 11 559 254 | 0 |
Totalt mindreforbruk til disponering | 11 559 254 | 0 |
Kapitalkonto | R-2015 | R-2014 |
---|---|---|
Debet | ||
IB | 48 658 714 | 38 189 586 |
Nåverdi årets pensj.opptjening | 13 802 259 | 13 006 443 |
Påløpt rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 12 858 828 | 12 170 646 |
Amortisert estimatavvik - forpliktelse | 41 206 628 | |
Utbetalte pensjoner | 12 440 049 | 10 965 306 |
Amortisert estimatavvik | 2 934 312 | |
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse | 8 943 289 | 9 191 240 |
Regnskapsmessig avskr. | 532 632 | 512 364 |
Salg 2015 | ||
UB | ||
Sum debet | 100 170 083 | 125 242 213 |
Kredit | ||
IB | 2 781 624 | 3 012 238 |
Utbetalte pensjoner | 12 440 049 | 10 965 306 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | 11 723 429 | 10 688 004 |
Premieinnbetaling ekskl. adm. kostnader | 14 123 521 | 21 426 286 |
Egenkapitaltilskudd 31.12.15 | 666 339 | 628 154 |
Amortisert estimatavvik | 5 506 966 | 24 543 501 |
Anskaffet 2015 | 188 121 | 281 750 |
Tilbakeført arb.giv.avgift | 9 191 240 | 7 819 884 |
Styrking egenkapita | ||
UB | 43 548 794 | 45 877 090 |
Sum kredit | 100 170 083 | 125 242 213 |
Endring i arbeidskapital | R-2015 | R-2014 | Endring |
---|---|---|---|
Balanseregnskapet: | |||
Omløpsmidler | 87 383 444 | 81 081 622 | 6 301 822 |
Kortsiktig gjeld | 32 601 863 | 37 068 569 | 4 466 706 |
Arbeidskapital | 54 781 581 | 44 013 053 | 10 768 528 |
Anskaffelse av midler: | |||
Drifts- og investeringsregnskapet: | |||
Inntekter driftsdel | 253 025 207 | ||
Inntekter investeringsdel | 63 735 | ||
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 1 044 054 | ||
Sum anskaffelse av midler | 254 132 997 | 0 | 254 132 997 |
Anvendelse av midler: | |||
Utgifter driftsdel | 242 508 767 | ||
Utgifter investeringsdel | 188 121 | ||
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 667 581 | ||
Sum anvendelse av midler | 243 364 469 | 0 | 243 364 469 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 10 768 528 |
F.o.m. 2014 skal merverdiavgift vedr. anleggsmidler føres som inntekt direkte i investeringsregnskapet.
Sum mva-kompensasjon mottatt vedr anleggsmidler i 2015 er kr 37 624.
Varelageret for avdeling kjøkken balanseføres ikke. Opptelling nærmest mulig 31.12.2015 viste imidlertid en totalverdi på kr 699 509 når ferdige middagsporsjoner verdsettes til 70% av salgsverdi.
Tilsvarende tall per 31.12.2014 var kr 687 733.
Informasjon vedr. langsiktige fordringer egenkapital kommunen:
På grunn av endret amortiseringstid for estimatavvikforpliktelse fra 15 til 1 årvar foretakets egenkapital negativ per 31.12.2011.
For å bøte på dette vedtok bystyret i sak 41/12 å styrke egenkapitalen med kr 20 000 000, som ble postert som økning på Stavanger byggdrift sin kapitalkonto i 2012.
Føringen ble gjort i hht. KRS nr 10 som ren balanseføring, og hadde ingen resultateffekt.
Til Stavanger bystyre
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger Byggdrift KF, som viser et netto driftsresultat på kr 11 559 253 og et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 11 559 253. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2015, driftsregnskap, investeringsregnskap og økonomiske oversikter for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger Byggdrift KF per 31. desember 2015, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 09.03.2016
Rogaland Revisjon IKS
Denne siden ble sist oppdatert 3. May 2016, 10:21.