Stavanger Parkeringsselskap KF (Foretaket) ble etablert i april 2002 som et kommunalt foretak under Stavanger kommune i medhold av Kommunelovens § 11. Dette var en videreføring av særbedriften Stavanger Parkeringsselskap SB. Selskapet har et datterselskap, Rogaland Parkering AS, og som er heleid av foretaket (morselskapet). Datterselskapet ble etablert i desember 2008 for å ivareta de konkurranseutsatte forhold ved driften, jamfør eierstrategiens punkt 4 nedenfor.
Stavanger Parkeringsselskap KF sine oppgaver er tydelig definert i dokumentet Eierstrategier – kommunale foretak (KF) av 2010:
Selskapets hovedformål er med andre ord håndheving av statlige parkeringsbestemmelser, utøvelse av kommunens parkeringspolitikk samt drift av parkeringsanlegg og parkeringsplasser. Selskapet utøver den parkeringspolitikk som til enhver tid er vedtatt av bystyret, og er dermed et viktig redskap i kommunens byutviklingspolitikk. Stavanger Parkeringsselskap KF har som en direkte konsekvens av dette organisert seg som følger:
Hovedpilarene er Forvaltning og drift. Sistnevnte avdeling forestår all drift av de kommunalt eide og drevne Parkeringshus. Dette innbefatter automater, bomstasjoner, visningskilt, brannvern og alt av vedlikehold, oppgraderinger og øvrig teknisk utstyr. Avdelingen overvåker i tillegg alle P-husene slik at kundene skal få best mulig hjelp når det trengs. Foruten all offentlig gateparkering i Stavanger kommune driver foretaket 11 parkeringshus.
Avdelingen for forvaltning er to-delt. Håndhevingsavdelingen er den største gruppen med 19 ansatte. Avdelingens hovedoppgave er håndheving av parkeringsforskriften som er delegert til Stavanger kommune av Politiet. Foretaket legger ned mye ressurser i opplæring blant trafikkbetjentene der alle må gjennomføre og bestå to en-ukes kurs i offentlig og privat regelverk i regi av Norpark. I tillegg har trafikkbetjentene opplæring i trafikkdirigering og HLR. Normalt tar det ett år fra man startet opplæring til man er fullt opplært.
Våren 2014 ble forslag til ny parkeringsforskrift om vilkårsparkering lagt ut på høring. Forslaget medfører også endringer i vegtrafikklovens §8. Ny ordning har vært gjenstand for behandling i stortinget og det er ventet at de nye reglene vi tre i kraft en gang i 2017. Endringer av reglene er hovedsakelig rettet mot private selskaper som har en stor del av inntektene fra ileggelser. Dette vil etter all sannsynlighet fremskynde et teknologisk skift i parkering som gjør at selskapene vil nyttiggjøre seg ny teknologi som for eksempel skiltlesere. Dette vil for parkeringskundene fremstå som mer ryddig og ikke minst brukervennlig. Stavanger Parkeringsselskap KF er positive til de endringer som kommer også for offentlige parkeringsforetak, der blant annet en harmonisering av ileggelsene virke mer rettferdig sammenliknet med dagens regime.
Stavanger Parkeringsselskap KF arbeider daglig for effektivisering og rutiner innen de fleste områder. Rogaland Revisjon IKS sin oppsummering av revisjonen for 2015 konkluderer slik:
«Hovedinntrykket er at Stavanger Parkeringsselskap KF har forbedret rutinene på de fleste områder slik at de nå skal fungere tilfredsstillende».
Foretaket vil berømme Stavanger kommune sin regnskapsavdeling, Rogaland Revisjon IKS samt økonomiavdelingen i foretaket for godt og konstruktivt samarbeid i utviklingen av foretakets økonomistyring.
Foretaket jobber videre med «digitaliseringsprosjektet» med mål om å digitalisere og effektivisere så mange av foretakets arbeidsoppgaver som mulig. Eksempler på dette er at alle trafikkbetjenter bruker standard smarttelefoner i tjenesten der det utprøves ANPR-løsninger for skanning av skilt for mer effektiv håndheving og økt sikkerhet. Tiltaket vil på sikt medføre at oblater vil forsvinne. Foretaket har i løpet av 2015 fått installert nye digitale visningsskilt ved hovedfartsårene.
Stavanger Parkeringsselskap KF har i løpet av en treårsperiode gitt eierne 85,5 millioner kroner i utbytte. Foretaket har drevet med overskudd og har ved siden av utbytteutbetalingene opparbeidet seg noe mer likvider. Kassebeholdningen ved årsskriftet var 39 millioner kroner og frikjøpsfondet 26 millioner kroner.
Foretakets egenkapitalsituasjon vurderes som tilfredsstillende i forhold til ordinær drift.
Salgsinntektene for 2015 ble 75,6 millioner kroner en økning på 1,2 millioner kroner sammenliknet med året før. Prisene på parkering har stått stille siden 2010 samtidig som belegget er noe høyere enn året før. Finansinntektene var i 2014 2,2 millioner kroner mot 2,4 millioner kroner i 2015.
Driftskostnadene er 5,1 millioner kroner lavere sammenliknet med 2014. Lavere personalkostnader, lavere strømutgifter og forskyvning av vedlikeholdsutgifter til 2016 utgjør de største postene her. Det bemerkes også at det ikke har vært de store investeringene i 2015 som påvirker resultatet positivt. Her må en regne med økte kostnader i 2016 på grunn av forskyvninger. Finanskostnadene har gått fra 4,5 millioner kroner i 2014 til 3,5 millioner kroner i 2015. Hovedårsaken til nedgangen er bedre rentebetingelser.
Regnskap for 2015 gjøres opp med et driftsresultat i pluss på kr. 21 millioner kroner og et årsresultat inkludert finans på 17,5 millioner kroner. Følgende disposisjoner av overskudd foreslås:
Frikjøpsfond: 492.625,-
Nedbetaling av gjeld: 10.000.000,-
Foretaket står foran investeringer i nye anlegg og derfor er det viktig å få ned dagens gjeldsgrad som per tid er 60%. Beløpet på 10 millioner er beregnet ut fra kapitalbehovet foretaket har i forhold til planlagte investeringer i nytt teknisk utstyr i 2016.
Regnskapet for 2015 gir et rettvisende bilde av årets drift, og vi legger fortsatt drift av selskapet til grunn.
Stavanger Parkering KF har et heleid datterselskap Rogaland Parkering AS. Selskapets formål er å drifte private parkeringsanlegg/-plasser i tråd med eierstrategiens punkt 4. Selskapet inngår avtaler med Stavanger Parkeringsselskap KF om kjøp av tjenester, som teknisk ettersyn, praktisk drift og håndheving. Rogaland Parkering AS har en sunn økonomi, har økt kundemassen og inntekten i 2015.
Stavanger Parkeringsselskap KF er sertifisert som Miljøfyrtårn. En rekke krav innen områder som arbeidsmiljø, energi, veiing og sortering av avfall, innkjøp, kartlegging av drivstofforbruk med videre må oppfylles for å bli sertifisert.
Stavanger Parkeringsselskap KF har fokus på minimering av energibruk noe som har resultert i betydelig nedgang i energikostnader, blant annet som en følge av investeringer i LED-lys. Selskapet har gjort flere konkrete tiltak i forhold til å forbedre informasjon om ledige parkeringsplasser, deriblant gått til anskaffelse av nye visningssystemer og samarbeider med Stavanger Aftenblads trafikkapp med opplysninger om ledige parkeringsplasser. Dette som tiltak for å redusere letekjøring og dermed også forurensning.
HMS ansvar hviler på AMU samt den enkelte leder i selskapet. AMU har avholdt 3 møter i 2015. Arbeidsmiljøet i selskapet er generelt godt i følge medarbeiderundersøkelsen i 2015. Det er en åpen tone mellom ansatte, tillitsvalgte og ledelsen. AMU og ledelsen har som mål at det skal tilrettelegges for gode arbeidsforhold med fokus på HMS der ett av tiltakene har vært å stimulere ansatte til fysisk fostring i fritiden.
Sykefraværet gikk fra 12,9% i 2014 til 9,5% i 2015. Reduksjonen på 3,4% skyldes at foretaket har hatt mindre færre alvorlige sykdomstilfeller kombinert med tiltak som treningstilskudd for staben. Gjennomsnittsalderen i foretaket er høy og det vil forekomme belastningsskader særlig blant trafikkbetjentene. Samtidig er nivået fortsatt for høyt, og nye tiltak vil iverksettes i løpet av 2016.
Stavanger Parkeringsselskap KF benytter Stavanger kommune sitt system Synergi for avviksrapportering. Det er i 2015 registrert 2 uønskede hendelser. Disse følges opp i henhold til Stavanger kommune sine, og foretakets egne prosedyrer og retningslinjer.
Det er i løpet av året foretatt vernerunder på alle våre P-anlegg, månedlige branninspeksjoner og blant de kontoransatte og tiltak iverksatt der det har vært et behov.
Alle ansatte har vært gjennom HLR- og kurs i bruk av hjertestarter i 2015.
Foretaket har i dag slik fordeling mellom kjønn: 18 kvinner og 17 menn. Foretaket har ikke hatt utlysing av ledige stillinger i 2015, men vil være bevisst på å tilstrebe en god balanse mellom kjønnene. 13% av staben er av utenlandsk opprinnelse.
Styret besto av 3 kvinner og to menn, der styreleder er kvinne. Selskapets ledergruppe består halvdelen kvinner og halvdelen menn.
Stavanger Parkeringsselskap KF gjennomførte også i 2015 Stavanger kommune sin medarbeiderundersøkelse. Gjennomsnittlig score var høyere i 2015 sammenliknet med 2014. Det er ingen temaområder som ligger i «rød sone». Størst fremgang viste temaområdet «etikk» som foretaket har satt fokus på.
Det er ikke gjort undersøkelse i 2015, da den forrige ble laget i desember 2014. Generelt har foretaket bidratt med trafikkdirigering på festivaler der inntrykket er at festivalene ønsker at Stavanger Parkeringsselskap KF gjør et viktig jobb i denne sammenheng.
Foretaket har hatt en gjennomgang av verdi- og visjon. Fokus på samfunnsnytten er vesentlig for foretaket og dets omdømme. Særlig viktig er dette med tanke på trafikkbetjentenes hverdag, at publikum forstår hvilken jobb som gjøres og hvorfor. Stavanger Parkeringsselskap KF, som så mange andre bedrifter i dag, inne i en rivende teknologisk utvikling. Dette medfører at det lanseres nye produkter og tjenester som må markedsføres om de skal lykkes i markedet.
2015 har vært en godt år i forhold til god og stabil drift på vårt teknisk utstyr. Det er samtidig gjort store oppgraderinger på datamaskinparken og ikke minst i forhold til reserveløsninger og sikkerhet.
Utfordringer og fremtidsplaner
I investeringsbudsjettet for 2016 er det lagt til grunn investeringer i skiltlesere på parkeringshus og innen parkeringshåndheving. Når det gjelder sistnevnte gjelder dette både i forhold til håndholdte terminaler og kjøretøy. Hensikten er mer effektive løsninger og målet for hele foretaket, er en digitalisering av de fleste av foretakets produkter og tjenester der dette er mulig.
Foretaket har vært en aktiv medspiller i diverse festivaler og arrangementer og særlig vil ONS medføre en betydelig innsats fra våre trafikkbetjenter.
Selskapets økonomi er blitt styrket i 2015 og arbeidet med å videreutvikle en betryggende økonomistyring og en kostnadseffektiv tjenesteproduksjon har høy prioritet fremover.
Stavanger Parkeringsselskap KF vil gjennom bransjeforeningen Norpark starte arbeidet med å forberede foretaket på implementering av den nye parkeringsforskriften.
Resultat | Noter | R-2015 | B-2015 | R-2014 |
---|---|---|---|---|
DRIFTSINNTEKTER OG DRIFTSKOSTNADER | ||||
Driftsinntekter | ||||
Salgsinntekt | 1 | 75 635 160 | 73 820 000 | 74 366 346 |
Frikjøp parkeringsplasser | 492 625 | 0 | 2 218 125 | |
Annen driftsinntekt | 1 | 7 378 856 | 7 715 000 | 7 652 661 |
Sum driftsinntekter | 83 506 641 | 81 535 000 | 84 237 132 | |
Driftskostnader | ||||
Lønnskostnad | 2,8 | 21 293 235 | 19 581 000 | 17 852 319 |
Avskrivning på varige driftsmidler | 3 | 13 551 017 | 13 785 000 | 13 774 599 |
Tap på fordringer | -32 945 | 500 000 | 996 268 | |
Annen driftskostnad | 1 | 27 704 045 | 29 688 000 | 25 814 112 |
Sum driftskostnader | 62 515 351 | 63 554 000 | 58 437 297 | |
Driftsresultat | 20 991 290 | 17 981 000 | 25 799 836 | |
FINANSINNTEKTER OG FINANSKOSTNADER | ||||
Finansinntekter | ||||
Renteinntekt | 2 241 520 | 1 000 000 | 2 201 803 | |
Sum finansinntekter | 2 241 520 | 1 000 000 | 2 201 803 | |
Finanskostnader | ||||
Rentekostnad | 5 710 900 | 7 492 000 | 6 669 690 | |
Annen finanskostnad | 1 517 | 0 | 6 719 | |
Sum finanskostnader | 5 712 418 | 7 492 000 | 6 676 409 | |
Sum netto finansposter | -3 470 897 | -6 492 000 | -4 474 606 | |
Årsresultat | 17 520 392 | 11 489 000 | 21 325 230 | |
Avsatt til bundnet fond | 7 | 492 625 | 2 218 125 | |
Overføringer disposisjonsfond | 7 | 17 027 767 | 19 107 105 | |
Tilleggsutbytte/engangsutbytte | 7 | -6 500 000 | -4 000 000 | |
Fra annen egenkapital | 7 | 6 500 000 | 4 000 000 | |
Sum disponert | 17 520 392 | 21 325 230 |
Balanse | Noter | 31.12.2015 | 31.12.2014 |
---|---|---|---|
EIENDELER | |||
Varige driftsmidler | |||
Bygninger og annen fast eiendom | 3 | 286 181 870 | 294 727 274 |
Tomt St. Olav | 2 600 000 | 2 600 000 | |
Anlegg under oppføring | 3 | 0 | 1 176 487 |
Maskiner og inventar | 3 | 9 069 917 | 10 877 856 |
Biler | 3 | 570 121 | 465 742 |
Sum varige driftsmidler | 298 421 907 | 309 847 359 | |
Finansielle anleggsmidler | |||
Aksjer i datterselskap | 4 | 100 000 | 100 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 4,8 | 545 814 | 482 014 |
Sum finansielle anleggsmidler | 645 814 | 582 014 | |
Sum anleggsmidler | 299 067 721 | 310 429 373 | |
Omløpsmidler | |||
Fordringer | |||
Kundefordringer | 5 | 1 587 707 | 1 375 282 |
Andre fordringer | 5 | 1 866 462 | 1 377 182 |
Sum fordringer | 3 454 168 | 2 752 464 | |
Bankinnskudd og kontanter | 6 | 65 622 121 | 53 097 092 |
Sum bankinnskudd og kontanter | 65 622 121 | 53 097 092 | |
Sum omløpsmidler | 69 076 290 | 55 849 557 | |
SUM EIENDELER | 368 144 010 | 366 278 930 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | |||
Egenkapital | |||
Innskutt egenkapital | |||
Innskutt egenkapital | 7 | 8 792 401 | 8 792 401 |
Sum bundnet egenkapital | 8 792 401 | 8 792 401 | |
Opptjent egenkapital | |||
Bundne investeringsfond | 6,7 | 26 643 192 | 26 150 567 |
Annen egenkapital | 7 | 143 518 322 | 132 990 554 |
Sum annen egenkapital | 170 161 513 | 159 141 121 | |
Sum egenkapital | 178 953 915 | 167 933 522 | |
Gjeld | |||
Avsetning for forpliktelser | |||
Pensjonsforpliktelser | 8 | 3 097 663 | 1 304 691 |
Sum avsetning for forpliktelser | 3 097 663 | 1 304 691 | |
Annen langsiktig gjeld | |||
Øvrig langsiktig gjeld | 9 | 175 070 623 | 185 890 827 |
Sum annen langsiktig gjeld | 175 070 623 | 185 890 827 | |
Sum langsiktig gjeld | 178 168 286 | 187 195 518 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 10 | 3 838 358 | 4 587 995 |
Skyldige offentlige avgifter | 10 | 3 008 869 | 3 185 056 |
Annen kortsiktig gjeld | 10 | 4 174 583 | 3 376 838 |
Sum kortsiktig gjeld | 11 021 810 | 11 149 889 | |
Sum gjeld | 189 190 096 | 198 345 408 | |
SUM EGENKAPITAL OG GJELD | 368 144 010 | 366 278 930 |
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk for mellomstort foretak.
Følgende regnskapsprinsipper er anvendt:
Selskapet har forsikrede pensjonsforpliktelser som er balanseført. Pensjonsordningen er ytelsesbasert. Frikjøpsordning for boliger bygget etter 1965. I 1965 ble det satt krav i plan- og bygningsloven om at det skal bygges p-plass på egen grunn. Kravet er 1 plass pr. 100 kv.meter. Den eneste måten å unngå kravet om egen p-plass, er å kjøpe seg fri. Pengene settes av til utvikling av parkeringsplasser i det offentlige rom. Bystyret fastsetter satser for frikjøp. Inntektene av frikjøp parkeringplasser avsettes til bundet investeringsfond (her frikjøpsfond iht. reglene i plan- og bygningsloven).
Selskapet er ikke skattepliktig.
Spesifikasjon: | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Salgsinntekter | 74 274 561 | 72 827 854 |
Nærstående parter: | ||
Rogaland Parkering AS (Leieinntekter iht. Kontrakt) | 1 360 599 | 1 538 492 |
75 635 160 | 74 366 346 | |
Annen driftsinntekt | 156 777 | 951 853 |
Utleie av parkeringsplasser | 6 173 821 | 5 715 446 |
Overføring fra Kommunen (Seniortiltak) | 36 258 | 60 262 |
Rogaland Parkering AS | 1 012 000 | 925 100 |
7 378 856 | 7 652 661 | |
Kjøp av varer og tjenester | 22 809 968 | 21 100 237 |
Nærstående parter: | ||
Kjøp fra kommunen | 178 250 | 220 714 |
Kjøp fra Kommunale Foretak | 2 660 475 | 2 883 084 |
Revisjonshonorar | 103 886 | 145 346 |
Regnskapshonorar | 431 784 | 357 155 |
Overføring til kommunen (momskompensasjon) | 567 681 | 498 739 |
Rogaland Parkering AS (leie av park.plass fra andre - utlegg) | 952 000 | 608 836 |
27 704 045 | 25 814 112 |
Ansatte, godtgjørelse m.v | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Lønn | 14 580 349 | 14 267 955 |
Arbeidsgiveravgift | 2 578 864 | 2 152 584 |
Pensjonkostnader - Jfr. Note 8 | 3 416 479 | 713 899 |
Andre ytelser | 717 542 | 717 880 |
Sum lønnskostnader | 21 293 235 | 17 852 319 |
Antall årsverk pr 31.12. | 34,7 | 36,4 |
Det er i 2015 utbetalt kr 793 791 til daglig leder. Honorar til styrets leder er utbetalt med kr 58 056. Totalt er det utbetalt kr 169 002 i styrehonorar til selskapets styre. Det er for 2015 kostnadsført kr 103 886 i revisjonshonorar. Viderefakturert til Rogaland Parkering AS styrehonorar inklusiv arbeidsgiveravgit kr 60 000.
Driftsmidler | Maskiner inventar | Biler | Bygg | Anlegg under oppførelse | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01 | 30 540 433 | 958 382 | 345 684 203 | 0 | 377 183 018 |
Årets tilgang | 1 921 972 | 203 593 | 0 | 0 | 2 125 564 |
Årets avgang | 4 264 436 | 0 | 0 | 0 | 4 264 436 |
Akkumulerte avskrivninger 31.12 | 19 128 055 | 591 854 | 59 502 333 | 0 | 79 222 242 |
Tomt St. Olav | 2 600 000 | ||||
Bokført verdi pr 31.12 | 9 069 914 | 570 121 | 286 181 870 | 0 | 298 421 906 |
Årets avskrivning | 4 906 399 | 99 214 | 8 545 404 | 13 551 017 | |
Årets avskrivning i % | 10 % / 20 % | 10 % | 2,5 % |
Kjøp og salg av driftsmidler: | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Tilgang | 1 921 972 | 2 603 055 |
Avgang | 4 264 436 | 881 633 |
Tilgang: Kostnader til nytt visningsutstyr og ny bil.
Parkeringsanleggene er finansiert ved lån jf. note 9.
Selskapet har følgende aksjer:
Navn | Antall | Pålydende | Overkurs | Totalt |
---|---|---|---|---|
Rogaland Parkering AS | 100 | 1 000 | 0 | 100 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 545 814 | |||
645 814 |
Selskapets kundefordringer er vurdert til pålydende. Det er gjort avsetninger for tap på krav med kr 800 000. Det er ingen kundefordringer som forfaller senere enn ett år etter regnskapsårets slutt.
Kundefordringer og andre fordringer | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Fordringer gebyr/tilleggsavgift | 1 864 268 | 1 857 550 |
Andre kundefordringer | 424 371 | 854 349 |
Avsetning tap utestående fordringer | -800 000 | -1 500 000 |
Fordring refusjon sykepenger | 99 068 | 163 383 |
1 587 707 | 1 375 282 | |
Andre fordringer: | ||
Periodiserte inntekter - andre | 1 831 993 | 1 377 182 |
Periodiserte inntekter - Rogaland Parkering AS | 34 469 | 0 |
1 866 462 | 1 377 182 |
Det er i 2015 bokført 667 055 som tap på fordringer. Balanseført avsetning for tap på fordringer er nedjusert med kr 700 000 og er nå på kr 800 000.
Selskapet har pr. 31.12.2015 bundne skattetrekksmidler på kr 695 330 og bundne frikjøpfond er på kr 26 643 192. Skyldig skattetrekk pr. 31.12.2015 utgjorde kr 695 330. Selskapets frie likviditet er pr. 31.12.2015 på kr 38 776 224.
Det er i 2015 avgitt kr 6 500 000 i utbytte til Stavanger Kommune. Jfr. Bystyresak 99/15.
Tekst | Innskutt egenkapital | Bundne investeringsfond | Disposisjonsfond parkeringsformål | Annen egenkapital | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Pr. 01.01. | 8 792 401 | 26 150 567 | 89 494 793 | 43 495 761 | 167 933 522 |
Utbytte til Stavanger Kommune | 0 | 0 | -6 500 000 | 0 | -6 500 000 |
Årets resultat | 0 | 492 625 | 17 027 767 | 0 | 17 520 392 |
Egenkapital | |||||
Pr. 31.12. | 8 792 401 | 26 643 192 | 100 022 560 | 43 495 761 | 178 953 915 |
Deler av årets overskudd bør gå til nedbetaling av langsiktig gjeld.
Selskapet er pliktig til å ha tjenestepensjonsordning etter lov om obligatorisk tjenestepensjon, og har etablert pensjonsordning som tilfredsstiller kravene i loven.
Selskapet har pensjonsordninger som omfatter samtlige ansatte. Pensjonsordningen er organisert gjennom en kollektiv pensjonsforsikring. Ordningen gir rett til en definert fremtidig ytelse. Disse er i hovedsak avhengig av antall opptjeningsår, lønnsnivå ved oppnådd pensjonsalder og størrelsen på ytelsen fra folketrygden. Forpliktelsene er dekket gjennom et forsikringsselskap.
Som en del av den årlige pensjonsutgiften er det i år innbetalt reguleringspremie med kr 549 378 til KLP. Selskapet har hatt kr 434 086 i utgifter til AFP. Andel egenkapitalinnskudd utgjør pr. 31.12.2015 kr 545 814.
Pensjonskostnader, -midler og -forpliktelser | ||
---|---|---|
Kollektiv pensjonsordning: | ||
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 2 745 023 | |
Rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 962 159 | |
Avkastning på pensjonsmidler | -809 352 | |
Adm.kostnader/rentegarantipremie | 130 659 | |
Netto pensjonskostnad | 3 028 489 | |
Resultatført aktuarielt tap (gevinst) eks. arb.giv.avgift | 678 167 | |
3 706 656 | ||
Opptjente pensjonsforpliktelser | 36 429 170 | |
Beregnet effekt av fremtidig lønnsregulering | 0 | |
Beregnet pensjonsforpliktelse | 36 429 170 | |
Pensjonsmidler (til markedsverdi/pensjonsfond) | 26 507 688 | |
Ikke resultatført estimatendring/-avvik | -7 206 617 | |
Pensjonsforpliktelser | 2 714 865 | |
Arbeidsgiveravgift av pensjonsforpliktelser | 382 798 | |
Pensjonsforpliktelser inkl. arbeidsgiveravgift | 3 097 663 | |
Økonomiske forutsetninger: | 31.12.2014 | 31.12.2015 |
Diskonteringsrente | 2,30 % | 2,70 % |
Forventet lønnsvekst | 2,75 % | 2,50 % |
Forventet G-regulering | 2,50 % | 2,25 % |
Forventet pensjonsøkning | 1,73 % | 1,48 % |
Forventet avkastning på fondsmidler | 3,20 % | 3,30 % |
Årets netto pensjonskostnad fremkommer på følgende måte: | ||
Endring balanseførte pensjonsforpliktelser | 1 571 404 | |
Årets pensjonspremie | 2 135 252 | |
Netto pensjonskostnad (inkl. arbeidstakers andel) | 3 706 656 |
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr 448 072 for 2015.
Forutsetninger som normalt benyttes innen forsikring er lagt inn som aktuarmessige forutsetninger ved beregningen av selskapets pensjonsforpliktelse pr. 31.12.15.
Virksomheten har per 31.12.2015 gjeld på kr 175 070 623 til kredittinstitusjoner.
Lånegiver | Bruk av lån | Opptak i år | Opptak pålydende | Rente-vilkår | Avdrag pr. år | Bokført verdi 2014 | Bokført verdi 2015 | Gjenv. løpetid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kommunekreditt | P-HUS Tjensvoll | 2004 | 5 423 900 | flytende | 301 328 | 2 862 612 | 2 561 284 | 8,5 år |
Kommunekreditt | P-Anlegg Olav Kyrres gate | 2007 | 48 750 000 | rentebytte- avtale | 3 046 876 | 37 324 215 | 34 277 339 | 11,5 år |
Kommunalbanken | Parketten | 2009 | 94 000 000 | flytende | 3 760 000 | 73 320 000 | 69 560 000 | 18,5 år |
Kommunalbanken | P-HUS Olav Kyrres gate | 2009 | 5 600 000 | flytende | 224 000 | 4 368 000 | 4 144 000 | 18,5 år |
Kommunalbanken | Siddis P-Hus | 2009 | 87 200 000 | flytende | 3 488 000 | 68 016 000 | 64 528 000 | 18,5 år |
Samlede lånegjeld | 185 890 827 | 175 070 623 |
Rentesatsen er flytende.Stavanger Parkeringsselskap KF har i 2008 inngått en rentebytteavtale med hovedstol på kr 60 000 000 og en løpetid på 20 år. Beløpet ble endret i 2011 til kr 48 750 000.
Kortsiktig gjeld | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Leverandørgjeld. | ||
Private | 3 309 317 | 4 000 835 |
Herav gjeld til nærstående parter | 529 041 | 587 160 |
3 838 358 | 4 587 995 | |
Skyldige offentlige avgifter: | ||
Skyldig forskuddstrekk | 695 330 | 627 127 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 436 435 | 564 248 |
Skattedirektøren - merverdiavgift 6. Termin | 1 877 104 | 1 993 681 |
3 008 869 | 3 185 056 | |
Annen kortsiktig gjeld: | ||
Depositum | 34 300 | 34 300 |
Avsatte feriepenger | 1 693 878 | 1 768 385 |
Skyldig arbeidsgiveravgift av avsatte feriepenger | 235 438 | 249 342 |
Periodiserte kostnader/forsk.betalte inntekter private | 577 846 | 595 905 |
Periodiserte kostnader/forsk.betalte inntekter nærstående parter | 82 174 | 0 |
Forskuddsbetalte inntekter (Sonekort) | 1 550 946 | 728 906 |
4 174 583 | 3 376 838 |
Til Stavanger bystyre
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger Parkeringsselskap KF, som viser et overskudd på kr 17 520 392. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2015, resultatregnskap, kontantstrømoppstilling og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk i Norge, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger Parkeringsselskap KF per 31. desember 2015, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god regnskapsskikk.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 02.03.2016
Rogaland Revisjon IKS
Denne siden ble sist oppdatert 3. May 2016, 10:21.