For rådmannen, stab og støttefunksjoner viser regnskapsresultatet et mindreforbruk på kr 10,4 mill. av en total budsjettramme på kr 307,3 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 96,6. Årsakene til dette er litt varierende fra avdeling til avdeling. Det er utsettelser knyttet til innføring av nye systemløsning som nytt arkiv system og nytt styringssystem. Det har gjennom året vært ubesatte stillinger og ubenyttede driftsmidler. Næringsfondet har ikke vært benyttet fullt ut.
Det ble vedtatt omstillings- og effektiviseringstiltak tilsvarende kr 7,2 mill., og ytterligere saldering i tertialrapporteringen per 30.4 på kr 5,4 mill. Dette har vært håndtert med ikke å ansette i ledige stillinger som har medført at enkelte utviklingsoppgaver har blitt forskjøvet.
Rådmann, stab og støttefunksjoner | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Rådmann | 6 665 | 8 294 | 1 629 | 80,4 | 6 856 |
Økonomi | 145 087 | 148 194 | 3 107 | 97,9 | 144 383 |
Personal og organisasjon | 114 539 | 116 228 | 1 689 | 98,5 | 116 586 |
Kommunikasjonsavdeling | 6 667 | 7 767 | 1 100 | 85,8 | 6 546 |
Næring | 6 695 | 8 464 | 1 769 | 79,1 | 5 680 |
Kommuneadvokat | 6 761 | 6 889 | 128 | 98,1 | 7 144 |
Politisk sekretariat | 10 555 | 11 504 | 949 | 91,7 | 10 756 |
Sum Rådmann, stab og støttefunksjoner | 296 969 | 307 340 | 10 371 | 96,6 | 297 951 |
Barnehageområdet har et mindreforbruk på kr 2,2 mill. av en samlet budsjettramme på kr 1 139,4 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 99,8. Resultatet for barnehagene viser et mindreforbruk på kr 6,8 mill., mens resultatet på ressurssenteret for styrket barnehage viser et merforbruk på kr 4,6 mill. Hovedårsaken til mindreforbruket er færre barn i barnehagene og alderssammensetningen mellom disse, mens årsaken til merforbruket på ressurssenteret skyldes at det tar lenger tid enn forventet å innhente effekten av vedtatte omstillingstiltak.
I Handlings- og økonomiplan 2015-2018 ble det vedtatt omstillings- og effektiviseringstiltak tilsvarende kr 13 mill. og ytterligere kr 7,9 mill. i tertialrapportering per 30.4. Av sistnevnte er kr 4,7 mill. et effektiviseringskrav på ressurssenteret for styrket barnehagetilbud. Det er gjort endringer i ledelsesstruktur og administrasjon på barnehageområdet med effekt fra 1. april 2015.
Virksomhetenes ressurser til administrasjon er redusert med om lag ti prosent. I tillegg er ressurs til kjøkkenassistent og ordning for delvis kompensasjon av feriepenger for foreldrepermisjon fjernet.
Barnehage | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Barnehage | 1 068 946 | 1 075 751 | 6 805 | 99,4 | 1 082 151 |
Ressurssenter for styrket barnehagetilbud | 68 225 | 63 642 | -4 583 | 107,2 | 58 790 |
Sum barnehage | 1 137 171 | 1 139 393 | 2 222 | 99,8 | 1 140 942 |
Innenfor skoleområdet viser regnskapsresultatet et samlet merforbruk på kr 5,9 mill. av en samlet budsjettramme på kr 1 548,9 mill. Dette tilsvarer 100,4 prosent.
Regnskapsresultatet for grunnskolene i Stavanger viser et merforbruk på kr 2,2 mill. av en budsjettramme på kr 1 355 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 100,2. Avviket skyldes at det har vært utfordrende for noen av skolene å tilpasse driften til reduserte rammer.
Regnskapsresultatet for Johannes læringssenter viser et merforbruk på kr 5,4 mill. av en budsjettramme på kr 117,8 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 104,5. Hovedårsaken til dette er lavere inntekter enn forutsatt som følge av endringer i inntektstildelingen fra å gjelde i 5 år til å gjelde for 3 år. Blant tiltakene som er gjennomført for å redusere utgiftsnivået er nedbemanning og omlegging til større grupper i undervisning og andre aktiviteter.
Det ble vedtatt omstillings- og effektiviseringstiltak på skole og SFO med kr 25,2 mill., og ytterligere kr 1 mill. i tertialrapporteringen per 30.4 som gjaldt Lenden skole og ressurssenter. I tillegg ble budsjettmidler tilsvarende kr 17 mill. omfordelt fra skolenes budsjettramme til finansiering av undervisning for Stavanger-elever i private skoler og i andre kommuner.
For å oppnå innsparingskravene har skolene redusert antallet ansatte i 2015. Tall fra Grunnskolens informasjonssystem viser at den samlede reduksjonen har vært på 87,5 årsverk i Stavangerskolen fra 2014 til 2015. Av disse er 21 reduksjon i undervisningsårsverk på ungdomstrinnet, mens 6 er reduksjon i undervisningsårsverk på 1.-4. trinn. Den øvrige årsverksreduksjonen er tatt i administrasjon og ledelse, læreres oppgaver utenom undervisning og årsverk utført av annet personale.
Det ble vedtatt reduksjoner i budsjettrammene til Johannes læringssenter, kulturskole og PPT på kr 6,1 mill., og ytterligere kr 1,25 mill. i tertialrapportering per 30.4. Det har vært arbeidet målrettet med omstilling også i disse virksomhetene.
Skole | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Grunnskole | 1 357 339 | 1 355 164 | -2 175 | 100,2 | 1 346 278 |
Johannes læringssenter | 123 172 | 117 816 | -5 356 | 104,5 | 115 061 |
Stavanger kulturskole | 33 366 | 35 177 | 1 811 | 94,9 | 33 293 |
Pedagogisk-psykologisk tjeneste | 40 890 | 40 717 | −173 | 100,4 | 39 552 |
Sum skole | 1 554 767 | 1 548 874 | -5 893 | 100,4 | 1 534 184 |
Innenfor fagområdet barn og unge er det et samlet merforbruk på kr 10,6 mill. av en budsjettramme på kr 350,4 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 103. Merforbruk skyldes i all hovedsak endringer i statlige refusjonsordninger og økte kommunale egenandeler tilknyttet klientutgifter i barnevern, inkludert enslige mindreårige flyktninger, jf. kapittel 5.
I tillegg til statlige endringer i refusjonsordninger ble det vedtatt omstillings- og effektiviseringstiltak på til sammen kr 5,6 mill., og ytterligere kr 1 mill. i tertialrapporteringen per 30.4. Total budsjettreduksjon på kr 0,7 mill. på virksomheten EMbo innebærer på grunn av finansieringsordningen i realiteten et omstillingskrav på kr 3,5 mill. Omstillingskravet på ungdom og fritid, og administrasjonen i barnevernet, er håndtert med ikke å ansette i ledige stillinger, redusere overtidsbruk og redusere reiseutgiftene.
Som følge av at nivået på klientutgiftene i 2014 var høyere enn tildelte rammer inn i 2015 ble det igangsatt et prosjekt for i større grad å få kontroll på kostnadsutviklingen innen barnevernet. Dette prosjektet har vist resultater, jf. kapittel 5.
Barn og unge | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Ungdom og fritid | 66 942 | 70 274 | 3 332 | 95,3 | 70 377 |
Helsestasjon og skolehelsetjenesten | 65 363 | 65 986 | 623 | 99,1 | 63 515 |
Barnevernstjenesten | 214 366 | 204 269 | -10 097 | 104,9 | 211 611 |
EMbo | 14 363 | 9 894 | -4 469 | 145,2 | 8 329 |
Sum barn og unge | 361 034 | 350 423 | -10 611 | 103 | 353 833 |
Regnskapsresultatet for levekår totalt viser et merforbruk på kr 22,5 mill. av en budsjettramme på kr 2 297,6 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 101. Merforbruket fremkommer i all hovedsak tilknyttet helse-, omsorg- og sosiale tjenester.
Det ble vedtatt omstillings- og effektiviseringskrav tilsvarende kr 35,7 mill., og ytterligere kr 3,12 mill. i tertialrapportering per 30.4.
Sosialhjelpsutgiftene steg betydelig de siste månedene av 2015. Innen tradisjonelle hjemmebaserte tjenester, hvor de økonomiske utfordringene er størst, har antall vedtakstimer gått betydelig ned i løpet av året, men ikke tilstrekkelig til å oppnå budsjettmessig balanse. Som følge av reduksjonene i antall vedtakstimer må utfører-leddet blant annet legge om turnuser og dette fører til forsinkelse av økonomisk effekt. Det har vært arbeidet aktivt gjennom hele året med kostnadsreduserende tiltak som viser resultater.
Levekår | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Helse- og sosialkontor | 697 988 | 685 739 | -12 249 | 101,8 | 1 607 155 |
NAV | 251 576 | 232 468 | -19 108 | 108,2 | 239 761 |
Fysio- og ergoterapitjenesten | 57 331 | 58 123 | 792 | 98,6 | 59 002 |
Helsehuset i Stavanger | 9 348 | 10 853 | 1 505 | 86,1 | 8 736 |
Hjemmebaserte tjenester | 435 612 | 423 014 | -12 598 | 103 | 166 077 |
Alders- og sykehjem | 779 116 | 783 018 | 3 902 | 99,5 | 120 466 |
Rehabiliteringsseksjonen | 44 486 | 44 338 | −148 | 100,3 | 42 337 |
Arbeidstreningsseksjonen | 10 227 | 10 709 | 482 | 95,5 | 10 693 |
Flyktningseksjonen | 9 995 | 9 967 | −28 | 100,3 | 9 641 |
Dagsenter og avlastningsseksjonen | 127 923 | 128 144 | 221 | 99,8 | 114 512 |
Tekniske hjemmetjenester | 1 229 | 967 | −262 | 127,1 | 890 |
Krisesenteret i Stavanger | 11 067 | 11 392 | 325 | 97,1 | 10 270 |
Sentrale midler levekår | -115 801 | -101 102 | 14 699 | 114,5 | 6 830 |
Sum levekår | 2 320 096 | 2 297 630 | -22 466 | 101 | 2 396 369 |
Regnskapsresultatet for samfunnsmedisin viser et mindreforbruk på kr 0,08 mill. av en budsjettramme på kr 97,6 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 99,9. Merforbruket på Stavanger legevakt skyldes etablering av nasjonalt nødnett og mindreforbruket på sentrale midler legetjeneste skyldes en merinntekt i forhold til interkommunalt oppgjør på gjesteinnbyggere på fastlegeordningen.
Det ble vedtatt reduksjoner i budsjettrammene tilsvarende kr 0,7 mill., og ytterligere kr 1,1 mill. i tertialrapporteringen pr 30.4. For å oppnå disse innsparingskravene har det vært holdt to stillinger ledig henholdsvis ved Stavanger legevakt og ved samfunnsmedisinsk stab. Det er videre ikke igangsatt aktivitet for deler av avsatte midler til kvalitetsutvikling legetjenesten.
Samfunnsmedisin | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Stavanger legevakt | 33 619 | 32 868 | −751 | 102,3 | 31 605 |
Sentrale midler legetjeneste | 63 931 | 64 757 | 826 | 98,7 | 61 962 |
Sum samfunnsmedisin | 97 550 | 97 625 | 75 | 99,9 | 93 567 |
Regnskapsresultatet for Bymiljø og utbygging samlet viser et mindreforbruk på kr 30,3 mill. Dette skyldes i all hovedsak et mindreforbruk på Stavanger eiendom og Utbygging. Oppussingskostnadene i forbindelse med inn/utflytting av kommunale leiligheter i 2015 ble redusert. I tillegg ble det kjørt en stram prioritering på vedlikehold av administrasjons- og formålsbygg. Det ble også i større grad avsatt midler til uforutsette kostnader til akutt vedlikehold som for eksempel skader og hærverk etc. Mindreforbruket hos Utbygging skyldes i stor grad større netto inntekter på prosjektet «Stavanger forum, ny energisentral» enn hva som var budsjettert.
Det ble vedtatt omstillings- og effektiviseringskrav tilsvarende kr 44,15 mill., og ytterligere kr 8,14 mill. i tertialrapportering per 30.4. Tiltakene er gjennomført i henhold til forutsetningene.
Bymiljø og utbygging | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Bymiljø og utbygging | 5 760 | 5 996 | 236 | 96,1 | 5 265 |
Miljø | 4 180 | 4 965 | 785 | 84,2 | 4 745 |
utbygging | 1 415 | 5 279 | 3 864 | 26,8 | 2 208 |
Stavanger Eiendom | -327 799 | -295 167 | 32 632 | 111,1 | -283 235 |
Park og vei | 134 401 | 134 912 | 511 | 99,6 | 143 720 |
Idrett | 122 747 | 122 983 | 236 | 99,8 | 112 324 |
Vannverket | −86 | 0 | 86 | 461 | |
Avløpsverket | -1 246 | -9 681 | -8 435 | 12,9 | -10 142 |
Renovasjon | 152 | 140 | −12 | 108,8 | 102 |
Plan og anlegg | −424 | 0 | 424 | 0 | |
Sum Bymiljø og utbygging | -60 900 | -30 573 | 30 327 | 199,2 | -24 551 |
Regnskapsresultatet for kultur og byutvikling samlet viser et merforbruk på kr 1,1 mill. av en budsjettramme på kr 200,8 mill. Dette tilsvarer en forbruksprosent på 100,6. Merforbruket skyldes mindre aktivitet i byggebransjen i Stavanger. Det har av denne grunn vært sviktende inntekter på byggesaksbehandlingen. Byggesaksavdelingen drives til selvkost, men byggesaksfondet er ikke tilstrekkelig til å dekke merforbruket. Dette innebærer at bykassen i 2015 må dekke et merforbruk på kr 3,4 mill. som må inndekkes av økte byggesaksgebyrer over kommende fem års periode.
Det ble vedtatt omstillings- og effektiviseringskrav tilsvarende kr 3,7 mill., herav kr 2,1 mill. på planavdelingene og kr 0,6 mill. på kulturavdelingen. Det ble vedtatt ytterligere innsparingskrav i tertialrapporteringen per 30.4 på kr 1,98 mill., inkludert kr 1 mill. i reduserte overføringer til Sølvberget KF. For å redusere kostnader har avdelingene utsatt prosjekter og stoppet ansettelse til ledige stillinger.
Kultur og byutvikling | Regnskap 2015 | Justert budsjett | Avvik i kr | Forbruk i % | Regnskap 2014 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Kultur og byutvikling | 12 050 | 13 299 | 1 249 | 90,6 | 12 421 |
Byggesaksavdelingen | 3 475 | 84 | -3 391 | 4 137,2 | −36 |
Planavdelinger | 33 927 | 33 694 | −233 | 100,7 | 36 531 |
Kulturavdelingen | 152 486 | 153 719 | 1 233 | 99,2 | 149 152 |
Sum Kultur og byutvikling | 201 937 | 200 796 | -1 141 | 100,6 | 198 068 |
Denne siden ble sist oppdatert 3. May 2016, 10:21.